V roce 2017 byl v Rakousku odhalen kartel mezi stavebními firmami, které v zemi staví silnice i železnice. Deník Wiener Zeitung odhaduje, že kartelové dohody byly uzavřeny mezi čtyřmi desítkami firem a v letech 2002 až 2017 bylo ovlivněno zhruba 1800 stavebních zakázek. Nyní začíná kartelový soud vyměřovat tresty, resp. pokuty.
Deník OE24 poukazuje na to, že domlouvání cen poškodilo především daňového poplatníka. Dohody firem se týkaly z velké části stavebních zakázek ve veřejném sektoru za stovky milionů eur. Deník zmiňuje např. zakázky na dálnicích A9 a A11, železniční stavby, mosty, ale také stavby škol, či kancelářských a rezidenčních budov. Pravděpodobně se bude jednat o největší rakouský kartel od roku 1945.
Bundeswettbewerbsbehörde (Úřad pro hospodářskou soutěž) zmínil, že domlouvání cen a nabídek mezi stavebními společnostmi vedlo k narušení soutěží. Zadavatelé museli platit vyšší cenu za stavební díla, což v případě veřejných staveb zatížilo státní rozpočty a daňové poplatníky.
V hledáčku rakouského úřadu pro hospodářskou soutěž byly tři největší rakouské firmy Strabag, Porr, Swietelsky a další regionální firmy, jak zmiňuje deník Oberösterreichische Nachrichten. Součástí vyšetřování byly četné razie. Dále deník popisuje, jak kartelové dohody probíhaly. Jedna stavební firma dala výrazně levnější nabídku než ostatní firmy. Na „oplátku“ měly poražené firmy dostat 0,5 až 3,5 procenta z nabídky, kterou podala „vítězná“ firma.
V současnosti probíhá řízení před kartelovým soudem v Rakousku, který bude rozhodovat o výši pokut. Zároveň probíhá odděleně protimonopolní a trestní řízení.
Stavební firmy Strabag, Porr a Swietelsky působí také v Česku. V poslední době například firma Strabag rekonstruovala část dálnice D1, či buduje dálnici D35. Společnost Swietelsky v nedávné době např. opravovala Pisárecký tunel v Brně, či modernizovala železniční stanici Prosetice. PORR staví dálnici D11, či modernizoval nádraží v severočeských Mikulášovicích.