Na kukačku: Miskolc v roce 2011

V červnu 2011 jsem poprvé (a zatím naposled) navštívil maďarský Miskolc. Ten byl známý především provozem tramvají ČKD Tatra KT8D5. Tehdy ještě nebylo jasné, že je v provozu nahradí novější české tramvaje a naopak tyto vysloužilé vozy KT8 skoupí Dopravní podnik hl. m. Prahy. V listopadu 2011 vyhrála Škoda Transportation zakázku na dodávku 31 nových obousměrných nízkopodlažních tramvají Škoda 26T, které byly dodány v letech 2013-2014.

Ti, co sledují na Instagramu můj účet @omh86, už fotografie viděli, ale byla by škoda o ně připravit i klasické čtenáře dopravního magazínu MHD86.cz.

Modro-žluto-zelené bylo tehdejší barevné schéma na většině vozech KT8D5. Miskolc tyto tramvaje vyrobené v Praze nakoupil ze dvou měst, která se jich zbavovala pro pokles přepravní poptávky. V letech 1990-1992 Miskolc odkoupil 10 vozů z Košic a v letech 1996-1997 z Mostu dalších 8 vozů.
Pohled od vrátnice do areálu vozovny. Vlevo pod stříškou jsou vidět bývalé vídeňské tramvaje. Bohužel během naší návštěvy nejezdily, protože linka 2 byla mimo provoz. Probíhala totiž výluka na západní části tramvajové sítě a tak v byly v provozu jen obousměrně tramvaje KT8D5. Na fotce jsou k vidění dva tyto vozy. Evidenční čísla 210 a 212.
Krátký Ikarus zachycený v areálu garážích dopravního podniku.
KT8D5 ev. č. 211 na pěší zóně
Vzpomínkový pohled do interiéru tramvaje KT8D5 v Miskolci. Podobně vypadal interiér i v pražských vozech před rekonstrukcí. Osobně mě přišel dřívější prostor v kátéčku vzdušnější, než po pražské rekonstrukci. Dlouho jsem přemýšlel proč a asi budou optickým důvodem vyšší dřevěná sedadla a jejich jiné rozmístění – především do řad.
Tramvaj KT8D5 (ev. č. 216) na odjezdu ze smyčky od nádraží čeká na dokončení drobné opravy trati.

Ikarusy vypravené na náhradní autobusovou linku 1. Část tramvajové trati procházela rekonstrukcí před dodávkou nových nízkopodlažních tramvají od Škoda Transportation.
Provizorní konečná linky 1 a zároveň přestup „hrana-hrana“ (teda bez hran) na autobus. Mj. v Miskolci žije cca 150 tisíc obyvatel.
A tohle už je část trati po rekonstrukci. Všimněte si, jak u hrany nástupiště jsou přidělaná prkna, která zmenšují mezeru mezi nástupištěm a vozidlem. S nasazením nových tramvají se prkna sundala. Na fotografii česká tramvaj ČKD TATRA KT8D5 ev. č. 211.
Tehdejší výlukový jízdní řád linky 1V.
Život v centru Miskolce před 10 lety.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou