Ostravou jezdí nadále desítky dieselových autobusů navzdory propagandě DPO

Z neznámého důvodu se Ostrava rozhodla na začátku dubna pro tiskovou zprávu „Ostravská MHD bez dieselu!“. Jenže jak se ukázalo, šlo o falešné a klamavé propagandistické sdělení. V Ostravě totiž denně jezdí desítky naftových autobusů, které stále Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypravuje. O této skutečnosti informovali obyvatelé Ostravy a server zdopravy.cz.

Úvodní věty tiskové zprávy DPO z 9. dubna 2021: „Dopravní podnik Ostrava (DPO) jezdí bez jediného naftového motoru! Od dubna je jeho vozový park užívaný při standardní denní výpravě kompletně ekologický, tedy poháněný CNG nebo elektromotory. Zbývající dieselové autobusy jsou nově používány pouze jako zálohy.

Právě poslední sdělení o tom, že dieselové autobusy jsou používány jen pro účely zálohy se ukázalo jako klamavé. Pod pojmem záloha se totiž v dopravní branži myslí vozidlo, které stojí v garáži a je připraveno vyjet v případě poruchy jiného autobusy na lince. Tedy záložní vozidlo.

Jenže v Ostravě jsou dieselové autobusy nadále vypravovány v řádu desítek vozů na běžné spoje, v rámci běžného vypravení. Nejedná se o žádné zálohy. Zkrátka Ostrava nemá dostatek ekologických autobusů pro jejich vypravení.

Nepovedená propaganda nazvaná „Ostravská MHD bez dieselu!“ se podepisuje i na neochotě Dopravního podniku Ostrava se k dieselovým autobusům vyjadřovat.

Tisková mluvčí DPO Tereza Šnoblová obdržela 16. dubna jednoduché dotazy:

  • kolik dieselových autobusů bylo vypraveno 9. 4. 2021, 10. 4. 2021, 11. 4. 2021, 12.4. 2021, 13. 4. 2021, 14. 4. 2021, 15. 4. 2021 a 16. 4. 2021?
  • jaký byl podíl ekologických vozů ve výpravě DPO ve dnech 9. 4. 2021, 10. 4. 2021, 11. 4. 2021, 12.4. 2021, 13. 4. 2021, 14. 4. 2021, 15. 4. 2021 a 16. 4. 2021?

Týden od 9. dubna je vybraný záměrně, jelikož tisková zprava byla na webu dopravního podniku vydána právě 9. 4. 2021.

Zatímco první reakce tiskové mluvčí DPO byly vstřícné a informující, že odpovědi zjistí, nakonec došlo k obratu. Z logiky věci nechce DPO, aby se psalo o desítkách dieselových autobusů, které denně vypravuje navzdory heslu „Ostravská MHD bez dieselu“!

Proto tisková mluvčí DPO odkázala jen na aktuální data, která jsou publikována na jinak pěkném webu www.dpo.cz/online. Bohužel nelze na stránce vyhledat data z minulých dnů. Přesto potvrzují pravidelné nasazování desítek dieselových autobusů.

27. dubna 2021, 11:12. Vypravení mimo dopravní špičku. Zdroj: DPO
Grafika z tiskové zprávy DPO se s realitou neshoduje.

I přes urgence data za období 9. až 16. dubna 2021 tisková mluvčí DPO Tereza Šnoblová neposkytla. Přitom bylo by fajn vědět, kolik naftových autobusů bylo vypraveno v okamžik tiskové konference „Ostrava bez dieselů“, která se konala v garážích Hranečník a vystupoval na ni primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011) a generální ředitel DPO Daniel Morys.

(Zároveň se nemusí pánové Macura a Morys bát, že bych se na zmíněné otázky dále ptal dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Ostudy už bylo dost.)

Úvodní foto: DPO – Solaris Urbino 10

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.