Reportáž: Městská doprava v Schöneiche a Rüdersdorfu

Tramvajový provoz v Schöneiche u Berlína jsem navštívil hned několikrát. Některým se provoz vybaví pod číslem linky 88. Poprvé jsem Schöneiche navštívil v roce 2011, kdy jsme s kamarádem podnikli výlet z Prahy, který měl za cíl navštívit za den všechny tři provozy jezdící u blízkosti Berlína. Tedy ještě linku 89 (Strausberg) a linku 87 (Woltersdorf).

Poté jsem navštívil linku 88 v roce 2016 a naposledy v prosinci 2019. Tehdy jsme byli s kamarády v Berlíně a na linku 88 jsme se zajeli podívat z důvodu provozu pro nás nových tramvají Škoda Transtech Artic.

Novým přírůstkem na lince 88 jsou tramvaje For City Smart Artic. Datum fotografie: 14.12.2019

Linka 88 spojuje Berlín (stanice S-Bahnu Berlin-Friedrichshagen) s obcemi Schöneiche a Rüdersdorf. Zatímco první obec má přibližně 13 tisíc obyvatel, druhá jich má přes 15 tisíc. Trať měří přibližně 14 kilometrů a provoz je zajišťován v 20 minutovém taktu v pracovních dnech a o sobotách. O nedělích a večerech jezdí tramvaje v intervalu 30 minut.

Od ledna 2021 došlo k posílení linky vloženými spoji v odpolední špičce. V období 16:00 až 18:30 je zkrácen interval v úseku Berlin-Friedrichshagen > Schöneiche-Jägerstraße na deset minut. V opačném směru jezdí vložené spoje zhruba 3 minuty před pravidelným spojem z Rüdersdorfu. Posilové spoje jsou v provozu jen ve dnech školního vyučování a jejich zavedení bylo umožněno poté, co byly do provozu zařazeny tři nové tramvaje Škoda Artic.

Vložené spoje zajišťují výhradně obousměrné tramvaje Düwag GT6, protože v zastávce Jägerstraße není smyčka. V budoucnu se uvažuje o výstavbě smyčky u zastávky Grätzwalde.

Tramvajová linka 88 je integrována do systému Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), což v praxi znamená pro cestující z Berlína si pořídit jízdenku na zóny ABC.

Dopravní podcast: Tramvaje v Schöneiche a Rüdersdorfu

Popis tratě

Provoz na prvním úseku z Berlína do Schöneiche (dnešní zastávka Dorfstrasse, u které se nachází i vozovna) byl zahájen v roce 1910. Tehdy provoz zajišťovala benzínová lokomotiva. K elektrifikaci trati došlo v roce 1914. V listopadu 1912 došlo k prodloužení o 7,7 km na Kalkberge (bývalé obce, která později byla součástí Rüdersdorfu). V roce 1977 došlo k otevření nové trati na Alt-Rüdersdorf a bývalá trať na Kalkberge zanikla. Dodnes bývalou trať připomínají zbytky kolejí v ulici Str. der Jugend poblíž zastávky Marktplatz, kde došlo k napojení nové trati.

Vůz Düwag GT6 vyrobený v roce 1966 na lince 88 v Rüdersdorfu u bývalé odbočky do tehdejší obce Kalkberge. Do roku 2003 jezdil vůz v Heidelbergu pod číslem 218. Datum fotografie: 23. 9. 2016
Konečná Alt-Rüdersdorf a tramvaj KTNF6 ev. č. 26. Původní vůz KT4 z roku 1990 jezdil nejprve v Erfurtu a poté v Cottbusu. Od roku 2009 je v Schöneiche. Datum fotografie: 16. 9. 2011
Nízkopodlažní spoje několik let zajišťovaly tramvaje KTNF6 s nízkopodlažním středním článkem. Datum fotografie: 16. 9. 2011

Důvodem byl záměr na rozšíření cementárny a stavebních závodů severně od Rüdersdorfu, což znamenalo demolici celé obce Kalkberge. Obyvatelé našli nové domovy v tehdy nově postaveném sídlištním celku u ulice Brückenstraße. Důl nakonec rozšířen nebyl. Tramvaje jezdí dodnes na rozchodu 1000 mm.

V současnosti je trať místy dvoukolejná a místy jednokolejná. V Berlíně se nachází jednokolejní smyčka, před kterou je krátká odstavná kolej umožňující odstavení např. vadného vlaku. Z Berlína vede dvoukolejná trať až do zastávky Rahnsdorfer Straße v Schöneiche. Za touto zastávkou se ve směru z Berlína nachází vozovna. Další tři zastávky je trať jednokolejná. Poté následuje tři zastávky trať dvoukolejná, navazuje jednokolejná zastávka Kalkberger Straße (poslední zastávka v Schöineiche) a dále opět dvoukolejná trať v úseku dvou zastávek. Od zastávky Berghof v Rüdersdorfu začíná jednokolejná trať celým Rüdersdorfem až na konečnou Alt-Rüdersdorf, která je jednokolejná s odstavnou kolejí. Po cestě jsou výhybny v zastávkách Torellplatz a Marktplatz.

Dosluhující vůz KT4D ev. č. 21 z roku 1981 zachycen poblíž vozovny 16. 9. 2011. V posledních letech jej můžete vidět odstavený na dvoře vozovny.
Dvůr vozovny s vyřazenými tramvajemi KT4D (ev. č. 22) a Düwag ev. č. 45. Datum fotografie: 16. 9. 2011

Vozidla po roce 1990

V novodobé historii po roce 1990 byly do provozu dodány tramvaje ČKD Tatra KT4D. Ty nebyly dodány z továrny, ale z jiných měst, kde po roce 1990 nastal útlum městské dopravy v návaznosti na změnu státního režimu.

Osm tramvají KT4D bylo získáno z východoněmeckého Cottbusu v letech 1992 až 1994 (ev. č. 17-22, 24 a 25). Vozy 18, 21 a 22 prošly v letech 1995 a 1996 modernizací a ostatní vozy bez modernizace byly vyřazeny z provozu v letech 2000 až 2008. Konec provozu zmodernizovaných vozů nastal postupně do roku 2012.

Další posilou v provozu byly tramvaje…

(pokračování článku pro předplatitele)

Text a foto: Ondřej Matěj Hrubeš, www.MHD86.cz.
Text odpovídá stavu v květnu 2021.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.