Historickou linku 41 mají v Praze nahradit linky 42 a 43

Už pár týdnů prosakují informace, že se v Praze chystá provoz historických linek 42 a 43. Tyto linky by měly nahradit v letních měsících provoz linky 41. Dopravní podnik hl. m. Prahy se k dotazům na nové linky vyjadřuje opatrně.

„Objednavatelem historické tramvajové linky 42 bude hlavní město Praha, veškeré detaily jsou ještě v jednání a budou zveřejněny po schválení Radou HMP. Linka 43 bude jezdit namísto historické linky 41 v době provozu linky 42,“ sdělil stručně Daniel Šabík, vedoucí komunikace DPP.

Nejsou ale zodpovězeny dotazy, v jakém časovém rozsahu budou jezdit linky 42 a 43. Neznámé zůstává i financování těchto linek. Zatímco klasická historická linka 41 je provozována za speciální tarif DPP a jedná se fakticky o komerční linku, linky 42 a 43 budou objednány a placeny hlavním městem Prahou.

Bude proto zajímavé sledovat, jaká bude nastavena cenová politika ve vztahu k cestujícím a zda budou linky výdělečné a nebo dotované městem. Historické linky totiž patří do kategorie turistických atrakcí a právě s argumentem turistické atrakce bude z běžného tarifu PID od srpna „vykostěna“ například lanovka na Petřín, kde přestanou platit klasické jednotlivé jízdenky na MHD na základě rozhodnutí vedení Prahy.

Mezi řidiči tramvají se mluví i o tom, že linky 42 a 43 mají nepřímo zajistit „práci“ zaměstnancům vozovny Střešovice. Kromě vypravování linek 42 a 43 se plánuje přesunout střídací místnost „tramvajáků“ z Hradčanské právě do střešovické vozovny, kde má vzniknout i pozice výpravčího. Vozovna Střešovice od počátku koronakrize trpí nedostatkem práce pro své řidiče z důvodu útlumu komerčních jízd.

Ač se DPP nechce vyjádřit ani k trase linek 42 a 43, podle dostupných zpráv ze Střešovic a z facebookovské skupiny Miluju tramvaje má linka 42 jezdit v trase Dlabačov – Pražský hrad – Malostranská – Právnická fakulta – Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Dlabačov. Provoz linky 42 by byl každodenní. Oproti tomu linka 43 by měla jezdit ve dnech, kdy je otevřené Muzeum MHD, tedy o středách a víkendech. Trasa 43 by měla podle dostupných informací Planetárium Praha – Výstaviště Holešovice – Čechův most – Malostranská – Pražský hrad – Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Letenské náměstí – Výstaviště Holešovice. Obě linky mají zajišťovat historické tramvaje a to v měsících červenec a srpen. Od září by se zpátky vrátila linka 41.

Teď si může někdo vzpomenout na retrolinku 23, která má také turistický účel a její provoz zatím nebyl obnoven a v brzké době ani nebude. „O obnovení provozu na tramvajové retrolince 23 zatím nebylo rozhodnuto. Retrovozy by měli v průběhu letošních letních prázdnin jezdit na lince 2, tj. stejně jako je tomu v současnosti,“ sdělil Šabík.

Z jakého důvodu nejsou v plánu retrovozy třeba na jednu z linek 42 a 43 není jasné.

Po pořádek zopakujme, že plán s linkami 42 a 43 zatím není schválení a může ještě doznat změn.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou