Reportáž: Městská doprava v Olštýně

V létě 2020 jsme s kamarády cestovali týden po Polsku, kde jsme poznávali tramvajové provozy, nám byli do té doby neznáme. Prvním městem byla Toruň, o které jste se mohli dočíst v březnu. Nyní v seriálu po polských městech pokračujeme v Olštýně.

Naší základnou byla Bydhošť, ze které jsme se automobilem vydali na jednodenní výlet do Olštýnu. Kilometrová vzdálenost zhruba 220 kilometrů, ale bez dálnic a rychlostních silnic. Cesta čistě po okrskách a silnicích I. třídy. I s přestávkou cesta téměř na čtyři hodiny. Ale protože tramvajový provoz v Olštýně je poměrně malý, věděli jsme, že nám bude stačit kratší část dne. Olštýn jsme úmyslně zvolili na pracovní den (pondělí), abychom projeli i větev linky 3 k univerzitě, kam se o víkendu nejezdí.

Oboustrannosti vozů se využívá nejen na konečné, ale také i některých ostrovních zastávek

O městě

Olštýn je hlavní město Varmijsko-mazurského vojvodství v severním Polsku, na řece Łyna. Město má postavení okresu, žije v něm přibližně 171 tisíc obyvatel a rozhlohu má přes 88 km². Starostou města je Piotr Grzymowicz, nestraník s podporou Polské lidové strany.

Ve 30. letech minulého století byl v Olsztyně implementován koncept zahradního města. V okolí města proto vznikl kruh sídlišť spojený s centrem města zelenými plochami. V současné době je město hlavním centrem pneumatického průmyslu s továrnou na pneumatiky Michelin.

Dopravní podcast

Tramvajový provoz

Jak už jsem naznačil, provoz to není velký. Síť dosahuje 10 kilometrů, v provozu jsou tři linky a k nim sloužilo jen 15 tramvají. Důležité je zmínit, že Olštýn je jediným městem, kde se v novodobé historii obnovil tramvajový provoz. V minulosti jezdily ve městě tramvaje v letech 1907 až 1965, současný provoz funguje od roku 2015.

Nový provoz velmi připomíná novodobé systémy ze Španělska, popř. Francie. Tratě jsou postaveny bez koncových smyček a proto provoz zajišťují jen obousměrné a oboustranné tramvaje. Síť je přizpůsobena pro provoz vozidel o šířce 2,5 metrů.

Interiér vozu Solaris Tramino
Tramvajová konečná Kanta

Současná síť byla kompletně zprovozněna v roce 2015. Nejprve byl spuštěn pravidelný provoz 19. prosince s cestujícími na lince 1 v trase Wysoka Brama – Kanta, následně vyjela 27. prosince linka 2 v trase Dworzec Glowny – Kanta a jako poslední vyjela 31. prosince 2015 linka 3 v trase Dworec Glowny – Uniwersytet Prawochenskiego. Toto linkové vedení platí dodnes.

Páteř tramvajové dopravy tvoří linky 1 a 2. Obě spojují sídliště na jihu města s centrální částí města. Zatímco linka 1 jede z konečné Kanta k hradbám starého města, linka 2 jede přes širší centrum dál k hlavnímu nádraží. Až na dvě, resp. tři koncové zastávky v centrální části města je jejich trasa stejná. I proto jezdí linky poměrně v proloženém intervalu.

… pokračování pro předplatitele na Patreonu.

Text a foto: Ondřej Matěj Hrubeš, www.MHD86.cz.
Fotografie a video ze dne 17. 8. 2020.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.