Škodovácké push-pully jako řešení pro příměstskou dopravu v okolí Prahy

Škoda Transportation představila v září odborné veřejnosti na polském železničním veletrhu TRAKO dvoupodlažní soupravu push-pull. V Česku si první soupravy objednal Moravskoslezský kraj a hodily by se i na přetížené příměstské železniční linky spojující Středočeský kraj s Prahou.

Dvoupodlažní soupravy nabízí totiž dostatečnou kapacitu a zároveň flexibilitu. Zmíněný Moravskoslezský kraj si objednal soupravy tří vozové, ale podle vyjádření ze Škoda Transportation mohou být soupravy provozovány až sedmi vozové. Nejkratší může být souprava dvouvozová. Tato variabilita tak přímo vybízí k využití souprav v příměstské železniční dopravě, pro kterou je typický značný rozptyl přepravní kapacity v rozsahu přibližně 230 až 800 míst k sezení.

Souprava push-pull se vždy skládá s řídícího vozu na jednom konci soupravy, následují vložené vozy a na druhé straně soupravy je koncový vůz, ke kterému se připojuje lokomotiva.

Právě připojování lokomotivy k soupravě je výhodou a umožňuje nasazování jak na elektrifikované, tak neelektrifikované tratě. K push-pull soupravě totiž může dopravce připojit jak dieselovou, tak elektrickou lokomotivu. V budoucnu třeba i vodíkovou. Souprava push-pull je vhodná jak pro tratě hlavní (využití v pracovních dnech a špičkových časech), tak i pro tratě vedlejší (využití pro víkendový provoz nebo v sedlových časech).

Právě tuhle flexibilitu využijí i Moravskoslezském kraji na trati z Ostravy do Frýdku-Místku se zajížděním přes Frýdlant nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm a popř. až do Valašského Meziříčí. V prvních letech budou jezdit push-pull s dieselovými lokomotivami a po elektrizaci a zdvoukolejnění tratě Ostrava – Frýdek-Místek a následně elektrizaci Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm budou táhnout-tlačit soupravy elektrické lokomotivy. V případě železničních jednotek se může stát, že kvůli poruše na trakčním systému musí dopravce celou jednotku odstavit z provozu. Což způsobuje nemalé potíže při vypravování vlaků. Push-pull souprava tento problém částečně řeší. Pokud dojde k poruše na lokomotivě, může dopravce k vozům připojit jinou lokomotivu a dvoupodlažní soupravu vypravit na trať. U výluk (zejména trakčního vedení) pak může soupravy dopravce vypravit rovnou s lokomotivou nezávislé trakce, čímž se eliminuje problematika zajišťování náhradní autobusové dopravy nebo nutnost přesedání z jedné soupravy do jiné.

Interiér vlaku

Když nastoupíte širokými dvoukřídlovými dveřmi do vlaku, zaujme Vás ve spodním patře obrovský multifunkční prostor. Ten umožňuje přepravit až 4 cestující na vozíku a dále nabízí velkou přepravní kapacitu pro kola a kočárky. Prezentovaná souprava určená pro trať z Ostravy do Valašského Meziříčí je navíc vybavena také držáky na lyže. Na přání umí Škoda Transportation v rámci multifunkčního prostoru umístit také bistro oddíl, či automaty na nápoje a jídlo.

Sklopné sedačky v přízemí zároveň umožňují i větší prostor pro případné stojící cestující. Zároveň celá přízemní část je nízkopodlažní, včetně toalety.

V horním patře řídícího vozu najdete 1. třídu o deseti sedadlech (počet míst záleží na objednavateli). Ty disponují větším pohodlím a prostorem oproti 2. třídě. Na jedné straně je uspořádání sedadel proti sobě 2+1, na druhé straně se sedí 1+1. Stůl je v šířce jednoho sedadla. Prostor 1. třídy je oddělen od 2. třídy skleněnými dveřmi.

V horním prostoru 2. třídy se sedí na „čtyřkách“, resp. dva sedící proti dvěma sedícím, s menším stolečkem u okna. U stolečku je třeba pochválit zapuštěné kruhy pro umístění nápoje. Inteligentně je zpracovaný odpadkový koš pod stolečkem a zvýšený technologický tubus u boční stěny, na který lze celkem pohodlně dát nohu, aniž by překážel koš, či stůl. Další sedadla v horním patře najdeme u schodiště. Ty jsou řešena bočně ve směru jízdy. Na každé straně pět míst.

V přízemní části 2. třídy jsou kromě už zmíněných sklopných sedaček standardní sedadla v uspořádání 2+2 proti sobě. U přechodové části mezi jednotlivými vozy se nachází i sedačky jen pro dva cestující sedící vedle sebe, či pro tři cestující ve formátu 2+1.

Úplnou samozřejmostí je klimatizovaný interiér 1. i 2. třídy a plné pokrytí soupravy Wi-Fi signálem. Pohodlná sedadla jsou doplněna o zásuvky pro nabíjení elektroniky. Cestující si může vybrat ze zásuvek 230 V a USB. V interiéru se nachází také přehledný informační systém, který zobrazuje názvy stanic a zastávek na trati.

Jelikož se jedná o vozidlo schválené pro provoz v České republice dle platné evropské i národní legislativy, a to včetně systému ETCS Level 2, jsou vnitřní úpravy dle požadavků objednatele do jisté míry formalitou a objednatelé mohou počítat s dodávkami vozidel do 24 měsíců od uzavření kupní smlouvy. Např. v případě uzavření smlouvy v roce 2022 lze reálně počítat s dodávkami již k roku 2024.

Řešení pro Prahu

V posledních letech se podařilo Praze a Středočeskému kraji zpopularizovat železniční dopravu. Především díky začleněním příměstských vlaků do systému Pražské integrované dopravy. Železniční spojení do Prahy ze směrů od Berouna, Benešova, či Kolína se stalo natolik oblíbené, že vlaky často nedokáží nabídnout v přepravní špičce potřebnou kapacitu. Elektrifikované tratě jsou odkázány na jednotky CityElefant, kterým v některých případech pomáhají patrové vozy.

Soupravy push-pull přitom disponují o 46 míst k sezení a dokonce o 121 míst ke stání více, než ve stejné 3 vozové konfiguraci nabízí souprava CityElefant. Pro dosažení požadované kapacity 2x CityElefant (620 míst k sezení) tak není potřebné nasadit zdvojenou soupravu push-pull, ale stačí do ní vložit pouze 3 vozy, čímž bude dosažena kapacita dokonce 712 míst k sezení. To vše navíc při úspoře 1 trakčního vozu (oproti soupravě 2x CityElefant), což bude mít pozitivní dopad na snížení hmotnosti soupravy, ale zároveň bez výrazného negativního dopadu na jízdní dynamiku.

Právě nedostatečný vozový park příměstské dopravy ve středních Čechách by potřeboval nejen modernizaci, ale také rozšíření. Představené dvoupodlažní soupravy push-pull můžou být dobrým řešením. Nabízí obrovskou kapacitu a mohou se používat na všech tratích, tedy i neelektrifikovaných. Což by byla v pražské aglomeraci velká výhoda. Push-pull by mohly nahradit nejen Elefanty, ale také Regionovy.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou