První dojmy z nové ostravské tramvaje Škoda 39T

Minulý týden ve středu 6. října 2021 proběhlo v Ostravě oficiální představení nové nízkopodlažní tramvaje Škoda 39T. Dopravní podnik Ostrava a Škoda Transportation sezvali hosty do areálu martinovských dílen, kde sídlí také závod Škoda Ekova. Celá akce probíhala doslova v záři reflektorů. I proto byla akce naplánována na večerní hodinu.

Po úvodních slovech zástupců města, dopravního podniku a výrobce se tramvaj Škoda 39T představila hostům formou videomappingu, který byl promítán na jednu z budov ostravských dílen. Následně přijela vedle budovy nová tramvaj do záře reflektorů. Patronem tramvaje se stal automobilový závodník Karel Loprais.

Nová tramvaj Škoda 39T s novým autobusech Solaris Urbino tvoří jednotnou tvář ostravské MHD.

Následně hosté nastoupili do novotou vonící tramvaje a absolvovali první zkušební jízdu v rámci areálu dílen. S tramvají jsme objeli dvakrát areál. Trať, která je plná oblouků a výhybek byla těžkou zkouškou pro novou tramvaj před hosty, ale jízda byla čistá a plynulá. Žádné cukání. Předností tramvaje jsou totiž plně otočné podvozky a nízké nápravové tlaky, které jsou šetrné ke kolejovému svršku.

Při nastoupení do vozu tramvaj překvapila svým prostorem. Oproti jiným ostravským tramvajím je daleko prostornější a více nízkopodlažní. Dvoučlánková Škoda 39T nabízí cestujícím k nástupu pětici dvoukřídlých dveří. V prvním článku se nachází troje dveře, v druhém článku dvoje.

V prvním článku proti 2. a 3. dveří se nachází velká plošina pro kočárky a invalidní vozíky. Kromě dvou bočních sedadel mezi 2. a 3. dveřmi a dvou jednotlivých sedačkách za plošinou jsou ostatní sedačky řešeny po samostatných dvojicích po směru a proti směru jízdy, či jako dvojice umístěné proti sobě.

V druhém článku se u 4. dveří nachází plošina pro stojící cestující s možností se opřít o „sedací madlo“. Dále je uspořádání podobné jako v prvním článku. Na konci tramvaje se nachází trojice sedaček na malém stupínku.

Zásadní změnou v interiéru je minimalizace vyvýšených ploch u podvozků. V nové tramvaji se podařilo odstranit shod u prvních sedaček kolem podvozků. Na podestách se nachází je zmíněné „čtyřky“, tedy dvojice sedaček proti sobě.

Celý interiér tramvaje působí prosvětlenějším dojmem. Vozidlo je také uvnitř prostornější oproti starším nízkopodlažním tramvajím. Má štíhlejší skříň a sloupky.

Tramvaj představená v Ostravě s ev. č. 1751 byla vyrobena v Plzni. Druhá tramvaj se v Plzni dokončuje. Další vozy už se vyrábějí přímo v Ostravě a jsou v různém stavu rozpracovanosti. Ostrava si celkem objednala 35 vozů s možnou opcí na dalších 5 vozů. Tramvaj pojme až 200 cestujících, z toho 60 sedících.

„Ostravská tramvaj je nejdelší dvoučlánkovou tramvají, kterou jsme vyrobili a aplikovali jsme na ni hned několik novinek. Výrazně se zvýšila pasivní bezpečnost chodců díky nově tvarovanému čelu. Cestující ocení komfortní a moderní interiér a řidič tramvaje zase zcela nové stanoviště. To bylo navrženo pro maximální pohodlí a bezpečnost a všechny ovládací prvky má přímo po ruce. Navíc je skvělé, že si tramvaje pro Ostravu vyrobí sami Ostraváci,“ sdělil Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation.

Dvoučlánková tramvaj Škoda 39T měří na délku 26,6 metru a maximální provozní rychlost činí 80 km/h. „Cestující se mají na co těšit. Naše nová tramvaj jim nabízí bezpečné, tiché a pohodlné cestování na nejvyšší možné úrovni. Kamerový systém, klimatizaci, USB nabíječky, skloněnou masku s oblými prvky navrženou tak, aby nedocházelo ke vtažení překážky pod vozidlo. Je 100% nízkopodlažní,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Nové tramvaje neobjednávají města každý rok. Proto bylo pěkné, že Ostrava svou tramvaj představila s patřičnou hrdostí a noblesou. Inspirovat by se mohla například Plzeň, kde nová tramvaj Škoda 40T vyjela před několika týdny na zkušební jízdy. V tichosti, bez slavnostního představení.

Osobně doufám, že se Praha v co nejkratší době přidá po bok Ostravy, Plzně a Brna a také si objedná moderní článkové nízkopodlažní tramvaje. Je potřeba nahradit zhruba 350 vysloužilých tramvajích řady T3 a nakoupit nové tramvaje pro nově plánované a budované tramvajové tratě. Praha totiž potřebuje objednat nikoliv desítky, ale stovky nových tramvají.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou