Praha prohrávala boj s reklamním smogem. Teď se zdá, že boj prohraje i městská doprava

Dopravní podnik hl. m. Prahy chce polepit reklamou zvenku i zevnitř většinu nejmodernějších pražských tramvají Škoda 15T. Ambiciózní plán s jednotným vizuálem PID může ROPID hodit do koše. Vedení Prahy chce zvýšit reklamní smog ve městě pomocí tramvají. Přitom ještě před nedávnem usilovali o snížení reklamního smogu ve městě.

Praha prohrává v boji s vizuálním smogem. Zamoření reklamou přežívá kvůli legislativě´„. Takové titulky jsme si mohli přečíst v novinách v roce 2020, kdy Praha zakázala reklamy větší nad 8 metrů čtverečních. Protože se legální i nelegální plochy nedaří zdaleka vymýtit v Praze ani dnes, začal magistrát boj s lavičkami a ještě to považuje za výhru. Radní pro oblast správy majetku, Jan Chabr, se na stranickém webu chlubí tím, že odstranil 1400 laviček. Co na tom, že tyto lavičky nenahrazuje současný magistrát těmi novými slibovanými (deník E15, 4. 8. 2021: Praha odstraňuje z ulic reklamní lavičky, jejich náhradu neplánuje) a lidé si nemají kde sednout? Rovněž se Vám to zdá jako humor z létajícího cirkusu Monty Pythona? Nikoliv, to je realita současného vládnutí Pirátů, Prahy sobě, TOP 09 a STANu.

Doposud se zdálo, že tohoto reklamního běsnění je ušetřena alespoň městská hromadná doprava, což většina Pražanů a návštěvníků vítala. Tak na to můžeme rovněž po vládnutí této koalice zapomenout. Dopravní podnik vypsal zakázku na celovozovou reklamu na 150 tramvají Škoda 15T (z celkových 250 vozů tohoto typu). Ze zadávacích podmínek, které jsou ke stažení na webu DPP, lze vyčíst, že slovo celovozová dostálo již opravdu svému významu. Z divokých 90. let máme všichni na paměti oblepené tramvaje, včetně oken. Současné vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy, jehož „šéfem“ je náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) povýšilo význam celovozová na zcela jinou úroveň. Již nemá platit, že reklama bude umístěna na vnější část tramvaje s výjimkou oken, ale rovněž lze reklamu umístit i na téměř všechny okna.

zdroj: DPP

To pravé šílenství ale nastává uvnitř vozů. Reklamy lze umístit na opěradla sedadel, sloupky oken a dveří, případně stropní podhledy. Přesvědčit se můžete v příloze smlouvy o nájemních plochách tramvají DPP.

zdroj: DPP
zdroj DPP

Cestujícím obecně reklamy ve vozidlech tolik nevadí, pokud jich není mnoho, aplikují se s mírou nebo jsou na nejstarších vozech, které ve městě jezdí. Praha jde ale cestou zcela opačnou – z Královské cesty pouze přesouvá reklamy do veřejné dopravy, tedy do veřejného prostoru napříč celou Prahou.

Čtenáři vědí, že web MHD86.cz stojí za redesignem PID, protože podporuju kvalitní korporátní identitu systému Pražské integrované dopravy. Tato šance se ale tímto rozhodnutím rozplynula jak pára nad hrncem. Odečteme-li si vozy 15T a všechny deriváty vozidel T3 (mají výjimku z nového laku – šoto lobby?), zbývá nový design aplikovat na několika málo kusech 14T a KT8N. V porovnání s Ostravou, která během několika málo let změnila kompletně design většiny vozidel, se snaha Adama Scheinherra smrskne na regionální autobusovou dopravu a pár trolejbusových linek. Metro má vozový park minimálně na dalších 10 let obměněný a dopravní podnik v posledních 10 letech nakoupil přes 1100 autobusů SOR ve starém designu. Bratislava je rovněž město, které by si celovozovou reklamou na MHD nezaneřádilo město a můžeme si z ní v tomto ohledu brát příklad.  

Ponechme nyní úvahy nad redesignem PID v souvislosti s reklamou na a ve vozech 15T. Zarážející na celé věci je to, že ještě nedávno Dopravní podnik hl. m. Prahy argumentoval žlutým lemem na vozech 15T z důvodu přítomnosti klimatizace. Klimatizaci do zbývajících vozidel 15T DPP nakonec neumístí, čímž ještě více podpořil snahu o odlišení klimatizovaných a neklimatizovaných vozů. Najednou tento argument neplatí. Co je ale horší je vizuální identita tramvají, která bude velmi brzy připomínat abstraktní umění. V interiéru si budete připadat jak na pouti a ulicemi se budou prohánět tramvaje za 20 miliard oblepené reklamami na pivo a tvrdý alkohol, krmivo pro psy, čokolády, pojišťovací služby, či pneumatiky na automobily. Velmi zvláštní na tom celé je i to, že se tu ROPID zaštiťuje, jak dbá na kvalitu a výbavu vozidel, lpí na každé samolepce, piktogramu, odlišně barevných sedadlech a celovozové reklamy DPP toleruje.

Reklamní tramvaj se sloganem: „Nastupte do Mionetta“. To jako nastupte do alkoholu? Pojďte se opít? To bude jízda?

Realizace reklamy pouze na a do vozidel 15T pouze potvrzuje až fanatické vnímání vozů T3 vedením DPP a současným magistrátem. Logické by bylo umístit reklamu právě na nejstarší a dosluhující vozy T3R.P a tramvajemi 15T marketingově podporovat hromadnou dopravu. Celé se to jeví jako msta architektovi Patriku Kotasovi, který odmítá aplikovat nový design PID na vozy 15T. Pokud je to pravda, pak je to ze strany DPP a Adama Scheinherra ta nejhorší forma, jak dojít s Patrikem Kotasem k dohodě. O vyjádření Patrika Kotase jsme požádali a čekáme na jeho reakci.

Vítejte v Pardubicích 90. let. Tedy pardon, v Praze roku 2022! Děkujeme pane náměstku, vážně to nevnímáte jako problém? Neprotiřečíte si s kolegy, když se snažíte odstraňovat reklamní smog z centra Prahy?

Někdo může namítat, že se reklamy na tramvajích městu vyplatí. Ale skutečně? Jaký je zisk z pronájmu celopolepené tramvaje Škoda 15T, či soupravy vozů T3? Je výhodnější pro DPP pronajmout k polepu vůz 15T, než soupravu T3? Stojí zisk z pronájmu skutečně za to? Navíc v souvislosti se zdražováním jízdného? Otázky leží na stole v dopravním podniku a čekají na odpověď.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.