České dráhy plánují vyřazovat staré lokomotivy, nahradí je RegioPantery

Modernizace vozidlového parku, nová pravidla údržby ECM od letošního léta a zavedení ETCS od 1. ledna 2025 na hlavních koridorech vedou k postupnému vyřazení neperspektivních vozových řad. České dráhy mají ve své Vizi 2030 plán vyřadit v této dekádě 900 starších vozidel.

Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch, která jsou zastoupena malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní. Postupně vyřadíme 900 starších vozidel a nahradíme je moderními jednotkami a lokomotivami. Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku a díky tomu se zjednoduší údržba a opravy,“ říká Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Díky dodávce elektrických jednotek RegioPanter a následně Moravia začne útlum řady 242 přezdívané „plecháč“. Tento rok zmizí z čela regionálních osobních vlaků v Čechách a po dodání nových jednotek na jižní Moravu také v tomto regionu. Během dvou až tří let klesne jejich potřeba z přibližně 50 lokomotiv na několik málo posledních kusů. Podle současných plánů dojezdí do roku 2025 na rychlících linky R11 v úseku Plzeň – České Budějovice – Jihlava.

Stejný osud čeká starší elektrické jednotky řady 560 na jižní Moravě a řady 460 na střední a severní Moravě. I v tomto případě je ukončení jejich provozu spojeno s plánovanou obnovou vozidel na Moravě. Ukončení provozu všech starších pantografů se předpokládá do prvních měsíců roku 2024.

V souvislosti se zahájením provozu pod dohledem ETCS od 1. ledna 2025 vyřadíme do konce roku 2024 také legendární řady 150.2 a 151, které jsou na konci své životnosti, a stejný osud čeká málo početnou řadu 371. Do té se z ekonomických důvodů nevyplatí instalovat ETCS. Naopak se rozroste počet Vectronů. V letošním roce nasadíme do provozu další desítku těchto lokomotiv, které jsme si v souladu s dlouhodobým plánem pronajali,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Letos a v dalších letech se o desítky kusů sníží také počet provozovaných vozidel řad 810 a 814. Řada z těchto motorových vozů a jednotek bude nahrazena vhodnými vozidly zakoupenými v zahraničí, např. Stadler RS 1, nebo novými motorovými jednotkami PESA. Přesto zůstanou tyto řady v provozu po celou stávající dekádu. Do roku 2024 dojde také k útlumu řad 163 a 162 bez WTB, což souvisí i s plánovanou konverzí stejnosměrné trakční soustavy na střídavou. Vzhledově stejné řady 162 WTB, 362 a 362 WTB (pozn. vozidla s WTB mohou být v provozu s řídicími vozy souprav push-pull) však zůstanou v provozu i po roce 2030.

Všechna zbytná a z provozu osobní dopravy vyřazená vozidla budou nabídnuta k prodeji, v případě nezájmu o jejich odkup pak zamíří k fyzické likvidaci.

TZ ČD