Čtyři roky nic. Vypíše Praha před volbami zakázku na nové tramvaje?

Praze vládnou 4 roky strany, které se snaží PR ukazovat, že podporují městskou dopravu. Ano, za vlády Pirátů a Praha sobě se rozjely léta plánované nové tramvajové tratě. Ale nákup nových tramvají drhnul. Především lidé z Prahy sobě za zamilovali s lidmi z dopravního podniku do tramvají T3 z šedesátých let minulého století, příp. do tramvají KT8 z osmdesátých let minulého století. Takže pokud někam nově jezdí tramvaje místo autobusů, cestujícím se zhoršil komfort cestování.

Celé čtyři roky Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro pražskou dopravu, netlačil nákup nových tramvají. Zaměřil se pouze na stavbu tratí. Ano, alespoň to. Ale dodnes je nepochopitelné, proč nechtěl využít třeba otevření nové trati do Holyně zároveň s prvním výjezdem nové moderní obousměrné tramvaje. Byla by to skvělá příležitost, jak ukázat, že mu záleží nejen na stavění tratí, ale i na zmodernizování tramvajové dopravy v celém městě. Bohužel byl pan náměstek asi obklopen špatnými poradci, kteří mu neporadily, že Praha potřebuje nové tramvaje. A to nejen pro obnovu vozového parku, ale také pro zajištění dopravy na nových plánovaných tratí.

Teď to vypadá, že se to zlomilo. V týdnu před volbami pravděpodobně Adam Scheinherr a Praha sobě oznámí veřejnosti, že vypíší výběrové řízení na nové tramvaje. Super. Ale pokud by tak učinili třeba půl roku po minulých volbách, tedy třeba na jaře v roce 2019, už jsme novými tramvajemi mohli jezdit a Adam Scheinherr se s nimi mohl fotit na předvolební billboardy. Spokojeni by byli Pražané, i lidé v hnutí Jana Čižinského.

Zprávu o nákupu nových tramvají vydala tisková agentura už 7. září a rozšířila jí k médiím, včetně citací s generálním ředitelem DPP Petrem Witowski. Jenže během pár minut byla stažena, resp. smazána. Pravděpodobně na politický pokyn. V původní zprávě nebyla citace ani pana Scheinherra, ani pana primátora Hřiba. Zároveň ve stejný den bylo oznámeno, že se vypisuje výběrové řízení na všechny ředitele dopravního podniku.

Těšme se a doufejme, že Rada hl. m. Prahy zítra schválí tendr na nové nízkopodlažní tramvaje. Má se jednat o zakázku na desítky vozidel. S opcí až na celkových 200 vozů.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou