Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) objednala dalších pět kusů čtyřvozových nízkopodlažních elektrických jednotek typu RegioPanter. Využívá tak možnost, která je součástí smlouvy na dodání 9 kusů elektrický jednotek s opcí na dalších 11 souprav, kterou podepsala ZSSK s konsorciem Škoda Group a ŽOS Trnava v září roku 2021. Dodání pěti nových souprav proběhne v průběhu roku 2025.
Prvních devět nových čtyřvozových souprav plánuje ZSSK nasadit v Košickém a Prešovském kraji. Nyní se rozhodla uplatnit i část opce a nakoupit dalších pět kusů. Tato zakázka je pokračováním úspěšné spolupráce mezi Škodou Group, ŽOS Trnava a Železničnou spoločností Slovensko. Škodovka společně s ŽOS Trnava v minulosti vyrobila a dodala slovenskému partnerovi 25 vlaků stejného typu. Díky nové objednávce se tak slovenská flotila RegioPanterů rozroste na 39 kusů.
„Slovenská železnice se významně modernizuje a jsme velmi rádi, že můžeme být u toho. Velmi si vážíme naší dlouhodobé spolupráce s Železničná spoločnosť Slovensko. Slovensko je pro naši skupinu klíčovou zemí kde dlouhodobě rozvíjíme naše aktivity a velmi intenzivně spolupracujeme s našimi slovenskými partnery. Tento vlak je konkrétním důkazem velmi dobré slovensko-české spolupráce a je velmi důležité vyzdvihnout skvělou spolupráci s ŽOS Trnava, se kterou rozvíjíme spolupráci i na dalších projektech mimo Slovensko. Produkty Škoda Group jsou na Slovensku viditelné jak na železnici, kde se cestující mohou kromě RegioPanterů svést také elektrickými jednotkami 671 nebo push-pull soupravami, tak rovněž naše tramvaje Bratislavě významně napomohli zmodernizovat bratislavskou městskou dopravu a dále ještě cestující mohou využít škodovácké trolejbusy několika dalších městech,“ popisuje Tomáš Ignačák, President of CZ/SK Region ve Škoda Group.
Ministr dopravy a výstavby Slovenské republiky, Andrej Doležal, po podpisu financování s předsedou představenstva a generálním ředitelem ZSSK Romanem Koreňem uvedl: „Jsem velmi rád, že začínáme reálně čerpat prostředky z Plánu obnovy a odolnosti SR. Toto je vůbec první projekt spadající pod ministerstvo dopravy, který má podepsané financování z plánu obnovy. Chceme vyčerpat maximum prostředků, které nám byly přiděleny, a toto je první krok k naplnění tohoto cíle.“
Předseda představenstva ZSSK Roman Koreň dodává: „Těchto dalších 5 ks elektrických jednotek je signálem, že to s modernizací vozového parku ZSSK myslíme vážně. Mám radost z toho, že přispíváme ke zvýšení kvality přepravy opět na východě Slovenska, kde se již brzy dočkají prvních nových elektrických jednotek.“
Vozidla typu Panter budou nasazována na tratě Košického a Prešovského kraje, konkrétně na traťovém úseku Čierna n/Tisou – Košice – Prešov. Prešov – Košice (trať č. 188) a Košice – Michaľany – Slovenské Nové Mesto – Čierna n/Tisou (trať č. 190).
Klíčové vlastnosti elektrických jednotek
Elektrické jednotky RegioPanter jsou na Slovensko dodávány jako dvousystémové, pro napětí 3 kV DC nebo 25kV 50 Hz s kapacitou 343 sedadel. Jsou určeny pro provoz na regionálních tratích s klasickým rozchodem 1 435 mm a maximální rychlostí 160 km/h. Cestujícím nabízí plně klimatizovaný, otevřený prostor s pohodlnými sedadly. Nezbytnou součástí jsou i zásuvky, připojení Wi-Fi, a audiovizuální informační systém. Pro rychlou, bezpečnou a pohodlnou výměnu cestujících mají soupravy nízkopodlažní nástup a dveře o šířce 1 500 mm. V soupravě jsou i multifunkční prostory pro invalidy, dětské kočárky či jízdní kola.
TZ Škoda Group