Požární bezpečnost a elektrické koloběžky: Evropa bije na poplach!

Po několika případech samovznícení a explozí v dopravních prostředcích v Barceloně, Madridu a Londýně, přistupují i další města k zákazu přepravy elektrokoloběžek. Bezpečnost cestujících staví na první místo. V Německu už platí zákaz v deseti městech.

Požární bezpečnost teď rezonuje ve Svazu německých dopravních podniků (VDV). Ten nabádá k zavedení úplného zákazu vnášení a přepravy elektrokoloběžek do MHD. Jak ukázaly případy požárů v Londýně, Barceloně a Madridu, cestující mohou být ohroženi nejen šlehajícími plameny či odletujícími částicemi, ale také zplodinami uvolňujícími se při hoření. Ze záběrů incidentů pořízených průmyslovými kamerami je jasně vidět, kolik kouře se při požáru baterie uvolní. Riziko roste právě v uzavřených prostorách jako jsou autobusy, tramvaje, podzemní železniční vozidla nebo tunely.

Společnosti zastoupené v provozním výboru VDV vydaly odpovídající doporučení pro průmysl. Podle VDV by k incidentu mohlo kdykoli dojít i v Německu. K zákazu už se připojila desítka měst; Kolín nad Rýnem, Düsseldorf, Dortmund, Essen, Duisburg, Mnichov, Augsburg, Bochum, Hamburg a Wuppertal. O zákazu se jedná i ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko a Dolní Sasko.

„Bereme toto doporučení velmi vážně. Jak ukázaly podobné případy například v Barceloně a Londýně, e-koloběžky se ve vlacích metra samy vznítily. To vedlo k obrovskému množství kouře a je třeba předpokládat, že se uvolňovaly škodlivé látky. Barcelona i Londýn používání e-koloběžek zakázaly,“ říká Martin Dreps, provozní ředitel společnosti Ruhrbahn (Essen).

Dokud nebudou stanoveny jasné bezpečnostní normy, je používání elektrokoloběžek zakázáno. Zákaz se netýká elektrokol (e-biků), elektrických invalidních vozíků a čtyřkolových elektrických koloběžek pro osoby se sníženou pohyblivostí, známých také jako „e-skútry“ – pokud splňují předepsané bezpečnostní normy.

Jak je to u nás?

V ČR se zákaz přepravy elektrokoloběžek vztahuje pouze na některá města a některé spoje. Tak například v pražských tramvajích můžete vézt elektrokoloběžku pouze na několika úsecích směrem z města, v autobuse vůbec a v metru pouze na označených plošinách. V Brně je úplný zákaz na některých linkách, úplný zákaz platí také v Olomouci, Zlíně, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Liberci, Opavě. V Plzni se s elektrokoloběžkou smí do dopravních prostředků pouze v nepracovních dnech. Informace vycházejí z Odpovědi na žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ze dne 9.5.2023 poskytnutou DP města Brna, a.s.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.