V Brémách mají tramvaje zelenou

Tramvajové doprava v Brémách patří mezi nejpreferovanější v celém Německu. Síť se neustále rozrůstá, zavedena jsou preferenční opatření na křižovatkách, spoje zajišťují „dlouhé“ tramvaje v taktovém zapamatovatelném intervalu (především 10 minut) a všechny tramvaje jsou nízkopodlažní. Zkrátka tramvaje pro tohle půlmilionové město jsou důležitou páteří MHD.

Jejich velký rozvoj možná i zachránilo, že se v šedesátých letech jako jedni z mála nevydali přestavbou tramvají na U-Bahn či Stadtbahn (ač byly plány na čtyři linky metra), tím se zachovala velmi hustá síť o 75 km, která se nadále rozrůstá. Přesto pár rychlodrážních úseků mimo centrum najdeme. Jedná se např. o estakády, kde tramvaj vede mimo silniční komunikace.  Další specialitou jsou rychlolinky – vložené rychlíkové spoje běžných linek, ty určitou část zastávek projíždějí a zkracují tak dobu dojíždění. Tyto linky jezdí převážné ve špičkách pracovních dnů. I díky tomu je cestovní rychlost tramvají v Brémách poměrně velká a to 19,8 km/h. Vozový park pro běžné vypravení se skládá z 77 tramvají GT8N (AEG) a 42 tramvají GT8N-1 (Bombardier Flexity).

Mezi další zajímavosti patří poštovní schránky, které najdete v každé tramvají a můžete skrz ní poslat psaní, či pohled. Tramvají se v Brémách dostanete i na letiště, podobně, jako např. v Erfurtu.

 

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.