Augsburg ležící v německé spolkové republice Bayern byl pro mě posledním městem, které mě chybělo navštívit v okruhu 400 km od Prahy s kolejovou městskou dopravou. Město s cca 280.000 tisíci obyvateli je až neuvěřitelně nakloněné tramvajové dopravě. Její preferování je až nezvykle velké. Vozový park tvoří především dlouhé (sedmičlánkové) nízkopodlažní tramvaje a na linkách je přitažlivý interval 5 minut. Všechny nové tramvaje jsou samozřejmě vybaveny klimatizací. K tomu na všech příjezdových silnicích do Augsburgu jsou velká parkoviště P+R ležící u tramvajových smyček. Přestupní uzly mezi tramvajemi a autobusy jsou řešeny hrana-hrana, či společnou zastávkou, navíc se sladěným jízdním řádem pro pohodlné přestupy. Podobně jsou řešeny přestupní zastávky mezi jednotlivými tramvajovými trasami. Dnes měří tramvajový síť lehce přes 40 km a je nadále rozšiřována. Poslední velkou rekonstrukcí prošel hlavní přestupní bod v centru zvaný Kö, neboli Königsplatz. Nyní probíhají rekonstrukce u hlavního nádraží, čímž by měla být dokončena rekonstrukce všech důležitých přestupních uzlů a práce přejdou na výstavbu nových tramvajových tratí. Skvěle je rozdělena ve městě úloha tramvají a autobusů. Hlavní přepravní směry zajišťují tramvaje a autobusy jsou spíše doplňkem. Přesto funkčním. Velmi dobře a rychle se dostanete autobusem i po tangenciálních směrech mezi jednotlivými tramvajovými větvemi.
Život v samotném městě je krásný bavorský. Očekávejte dobré jídlo, dobré pivo a tradiční pivní slavnosti, při kterých se vám nechce odjet domů a raději byste navazovali mezinárodní družbu s děvčaty v dirndlech.
Tramvajový provoz
V provozu je 5 pravidelných tramvajových linek očíslovaných 1-4 a 6. Na všech je jednotný rozsah provozu i interval. Přes pracovní den, cca 6:30-19:00, mají všechny linky interval 5 minut, v sobotu se interval protahuje na 10 minut a v neděli na 15 minut. Ve dnech školních prázdnin jezdí tramvaje po 7,5 minutách. Existují i zvláštní linky 8 a 9, které jsou v provozu jen při fotbalových utkáních, či při veletrzích. Vozový park čítá 7 nejstarších vozů Düwag M8C (ty jsou nenízkopodlažní a používají se jen v PD při int. 5 min), dále je to 11 nízkopodlažních tramvají z devadesátých let typu Adtranz GT6M (i ty jsou používány jen v PD, jelikož dosahují poloviční kapacity než novější vozy) a následuje nejdůležitější část flotily: 41 vozů Siemens Combino NF8 a 27 vozů Bombardier Cityflex CF8. Při intervalu 7,5 minut a více stačí vypravit pouze kapacitní vozy Combino a Cityflex. Nechybí ani jednokolejné úseky – a to v centru na lince 1 (+ její jižní bloková smyčka) a v západní části linky 3.
Autobusový provoz
Celkem se jedná o 23 linek a interval se pohybuje od 10 do 30 (výjimečně 60) minut, podle důležitosti linky. Vozový park čítá 83 vozů, z nich 7 je značky Mercedes-Benz (1x Sprinter, 6x O 405) a další vozy jsou výhradně značky MAN v různých provedeních, převážně v kloubové verzi.
Linkové vedení tramvají k 25. 4. 2014
pravidelné linky
- Linka 1: Neuer Ostfriedhof – Göggingen
- Linka 2: P+R Augsburg West – Haunstetten Nord
- Linka 3: Stadtbergen – Haunstetten West
- Linka 4: P+R Augsburg Nord – Hauptbahnhof
- Linka 6: Hauptbahnhof – P+R Friedberg West
zvláštní linky
- Fotbalová linka 8: (Hauptbahnhof –) Königsplatz – Fußball-Arena
- Veletržní linka 9: (Hauptbahnhof –) Königsplatz – Messezentrum
Vypravení tramvají k 25. 4. 2014:
- Düwag M8C: 1, 2, 4
- Adtranz GT6N: 3, 6
- Siemens Combino NF8: všechny linky
- Bombardier Cityflex CF8: všechny linky
(Článek byl publikován také v časopise Městská doprava 3/2014)