„Včelka“ s číslem 22

V úterý 21. 10. 2014 Dopravní podnik Praha představil médiím zrekonstruovanou tramvaj KT8N pro německý Strausberg. Jedná se o původní vůz KT8D5 vyrobený závodem ČKD Tatra v roce 1989 pro slovenské Košice. Tam jezdil pod ev. č. 503 až do roku 1995, kdy byl pro nadbytek vozů prodán – a to do Strausbergu u Berlina, kde dostal ev. č. 22. Spolu s ním putovaly z Košic do Strausbergu ještě dva vozy KT8D5 a to ev. č. 527>21 a 505>23. Trojice „kátéček“ zajišťovala provoz na strausberské tramvajové lince 89 až do roku 2013, kdy byly dodány dvě nové nízkopodlažní tramvaje Bombardier Flexity. S tím přišlo rozhodnutí nadbytečné vozy KT8D5 prodat a jeden zrekonstruovat pro záložní nasazení. Strausberg se tehdy domluvil s Prahou, že nechá v pražských dílnách jeden vůz zrekonstruovat (podobně jako se prošly rekonstrukcí pražské vozy KT8D5) a zbylé dva vozy si ponechá Praha, která si je zrekonstruuje pro svůj provoz.

A právě vůz s ev. č. 22 pro Strausberg se v těchto dnech prohání pražskými ulicemi, kde najíždí své zkušební kilometry. Konkrétně jezdí v úsecích ÚDDP – Lehovec, Lehovec – Nádraží Hostivař a Nádraží Hostivař – ÚDDP. Na konci října by měl být vůz 22 odvezen do Strausbergu, kde proběhne rovnou nakládka dalšího kátéčka, které se odveze do Prahy na rekonstrukci a už v Praze zůstane.

Závěrem děkuji Dopravnímu podniku Praha za pozvání a možnost nafocení této jedinečné tramvaje v Praze.

 

Fotogalerie z návštěvy Strausbergu v letech 2011, 2012 a 2013

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.