Městské části Praha 19 – Kbely se podařilo vyjednat posílení provozu autobusové linky 269 v ranní špičce v trase Satalice – Letňany (metro). Nově jezdí autobus 2x častěji a souhrnný interval linek Kbely – Letňany je zkrácen na 10 minut. Jak uvádí na svém webu Praha 19, toto posílení se podařilo s Ropidem dojednat především díky tomu, že linku 269 provozuje soukromý dopravce Stenbus jezdící za daleko nižší částku za kilometr než Dopravní podnik Praha.
Zároveň se podařilo sousedním městským částem Praha – Satalice a Praha – Vinoř vyjednat zavedení nové autobusové linky 386 v trase Satalice – Vinoř – Přezletice. I tady platí, že linku provozuje soukromý dopravce za nižší náklady – tentokrát About Me.
Otázkou je, proč se město a Ropid dosud brání liberalizaci autobusové dopravy v Praze. Ta by přivedla do autobusové dopravy konkurenci a nižší ceny. Stejně, jako se tak před lety stalo u vnitrostátní dopravy po rozpadu ČSAD. Příp. by za stejnou cenu mohlo být vykonáno daleko více spojů, podobně jako v případě Kbel.
Že jsou soukromý dopravci schopni jezdit většinu autobusových linek za nižší náklady jsme se přesvědčili v minulosti již několikrát. A to i přesto, že některé linky Ropid přihrál bez otevřeného výběrového řízení svým spřáteleným dopravním firmám.
A co případné výpadky?Jak ty budou nahrazovány?
Před několika lety se stal případ,kdy jednomu vozu na lince 302 prasklo přední kolo,a do Přezletic minimálně 4 hodiny nevyjel ani jeden spoj
Ono ani DPP nenahradí vypadlý spoj bus, či tram okamžitě. Jinak pojďme se bavit o současné době, nikoliv co bylo před mnoho a mnoha lety.
Dobrý den,
rád bych poskytl malý komentář ke článku „linka 269: Soukromý dopravce = levněji a 2x častěji“. Včera jsem si cestou do práce všiml 2 horolezců, kteří za pomoci soustavy lan omývali tubus stanice metra Rajská zahrada. V tu chvíli jsem si uvědomil, jaké asi musí mít DP náklady na údržbu provozu metra. Pochybuji, že by se soukromý dopravce byl schopen postarat o provoz a údržbu byť jedné takové stanice. Nelze tudíž DP zazlívat, že se snaží tyto náklady rozložit, mimo jiné i do autobusové dopravy. Těžko pak hovořit o nějaké liberalizaci v autobusové dopravě. Nehledě na to, že kvalitu dopravy netvoří jen četnost spojů, ale i další podmínky, za kterých se cestující přepravují. Někteří soukromí dopravci nejsou schopni na orientace nahrát celý nebo správný text. Někteří řidiči připomínají jak vzhledem, tak jednáním, spíše bezdomovce, než osobu, určenou k jednání s klienty (to se týká i DP). Autobusy často nejsou vybaveny dveřním výstražným zařízením, přitom v MHD je to povinnost. A často také jezdí tak, jak je dopravce v zahraničí zakoupil (německé samolepky a nápisy uvnitř vozu). Ve východní části Prahy, kde PID k dopravě používám, na první pohled kvalitativně vyčnívají dopravci Stenbus a AboutMe (v tom pozitivním smyslu slova). Zodpovědná organizace, v tomto případě Ropid, by se měl při přidělování linek soustředit na všechny faktory, ovlivňující kvalitu PID. Především si stanovit (a zveřejnit) jednotné požadavky na služby poskytované jednotlivými dopravci a jejich pořadí podle důležitosti.
Nikdo nezpochybňuje náklady metra. Ale metro nemá nic společného s autobusy.
Takové posilování je chvalitebná věc, ale např. u AboutMe je kvalita vozového parku s kvalitou DPP nesrovnatelná, pokud platím 24 Kč z bodu A do bodu B, chci mít stejnou kvalitu s DPP i s AboutMe (jiným soukromým dopravcem), to ale nemám. Standardy kvalit moc v tomto případě nefungují. Uznejme si, kvalita možností života řidiče soukromého dopravce je opravdu nízká, na to jak zodpovědnou práci dělá, je 100 Kč na hodinu opravdu hodně málo.
Petře, co se vám nezdá na kvalitě autobusů About Me? Paradoxně mají mladší vozový park než DPP.
Co se týče platu… je na každém, za jakou mzdy chce pracovat.