Tramvaj EVO1: Dobrá by byla možná před 15 lety

Od začátku projektu tramvaje EVO1, zvané Evička, panovala u mě obava, abychom si tyto tramvaje do Prahy nepořídili. Jedná se totiž o malokapacitní vůz, který nemůže poskytnout dostatečnou přepravní nabídku pro milionovou metropoli. Kromě toho, že se jedná o 15 metrový sólo vůz, považuji za další nevýhody této tramvaje úzké a klikatící se uličky po celé délce vozu, ve které když se stoupnete, nikdo další už projde. Zároveň nemáte pořádně možnost stoupnout si jinam, než do oné úzké uličky. Ani cestující, kteří si chtějí v tramvaji sednout to nemají jednoduché, jak jsem uvedl pro pořad Region expres stanice Český rozhlas Region. V drtivé většině případů musí překonávat různé sklony podlahy ve vozidle a poté překonat schod k sedačce, což pro osoby se sníženou pohyblivostí není zrovna ideální.

O nízkopodlažní bezbariérové tramvaji se v tomto případě opravdu nedá hovořit. Spíše o tramvaji plné schodů, úzkých klikatých uliček a s malou přepravní kapacitou. V době, kdy Praha odebírá komfortní 100% nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T o délce 31,4 metrů, nemohu být příznivcem tohoto vozu. Jak jsem uvedl pro videopořad Selfie z Prahy serveru Blesk.cz, tramvaj EVO1 by byla dobrá tak před 15 lety.

Protože se tramvaj EVO1 Aliance TW Team montovala v pražských Opravnách tramvají DPP, byla reálná obava, že by tyto malé tramvaje mohly jezdit v Praze. Navíc, když připočtu logiku plánovačů z Ropidu, kteří v jeden moment do Prahy zavedli velké množství spojů zajišťovanými sólo tramvajemi. A to nezmiňuji „zaručené zprávy“ ze sociálních sítí a diskuzních fór, kde čas od času někdo přišel s informací, že tramvaj EVO1 se v DPP líbí a chtěl by si jich podnik pořídit několik desítek.

O to větší radost mě udělala oficiální zpráva DPP, že tento typ tramvají neplánuje nakupovat a ani neuvažuje o odkoupení prototypu, který nyní potkáváme v ulicích Prahy. A je to dobře.

Na závěr se podívejme, jak dlouhé tramvaje nakupují okolní srovnatelná města:

Budapest: CAF Urbos 3, délka 54 metrů

München: Siemens Avenio, délka 36 metrů

Wien: Bombardier Flexity, délka 34 metrů

Bratislava: Škoda ForCity Plus, délka 32 metrů

Berlin: Bombardier Flexity, délka 40 metrů