Tramvaj EVO1: Dobrá by byla možná před 15 lety

Od začátku projektu tramvaje EVO1, zvané Evička, panovala u mě obava, abychom si tyto tramvaje do Prahy nepořídili. Jedná se totiž o malokapacitní vůz, který nemůže poskytnout dostatečnou přepravní nabídku pro milionovou metropoli. Kromě toho, že se jedná o 15 metrový sólo vůz, považuji za další nevýhody této tramvaje úzké a klikatící se uličky po celé délce vozu, ve které když se stoupnete, nikdo další už projde. Zároveň nemáte pořádně možnost stoupnout si jinam, než do oné úzké uličky. Ani cestující, kteří si chtějí v tramvaji sednout to nemají jednoduché, jak jsem uvedl pro pořad Region expres stanice Český rozhlas Region. V drtivé většině případů musí překonávat různé sklony podlahy ve vozidle a poté překonat schod k sedačce, což pro osoby se sníženou pohyblivostí není zrovna ideální.

O nízkopodlažní bezbariérové tramvaji se v tomto případě opravdu nedá hovořit. Spíše o tramvaji plné schodů, úzkých klikatých uliček a s malou přepravní kapacitou. V době, kdy Praha odebírá komfortní 100% nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T o délce 31,4 metrů, nemohu být příznivcem tohoto vozu. Jak jsem uvedl pro videopořad Selfie z Prahy serveru Blesk.cz, tramvaj EVO1 by byla dobrá tak před 15 lety.

Protože se tramvaj EVO1 Aliance TW Team montovala v pražských Opravnách tramvají DPP, byla reálná obava, že by tyto malé tramvaje mohly jezdit v Praze. Navíc, když připočtu logiku plánovačů z Ropidu, kteří v jeden moment do Prahy zavedli velké množství spojů zajišťovanými sólo tramvajemi. A to nezmiňuji „zaručené zprávy“ ze sociálních sítí a diskuzních fór, kde čas od času někdo přišel s informací, že tramvaj EVO1 se v DPP líbí a chtěl by si jich podnik pořídit několik desítek.

O to větší radost mě udělala oficiální zpráva DPP, že tento typ tramvají neplánuje nakupovat a ani neuvažuje o odkoupení prototypu, který nyní potkáváme v ulicích Prahy. A je to dobře.

Na závěr se podívejme, jak dlouhé tramvaje nakupují okolní srovnatelná města:

Budapest: CAF Urbos 3, délka 54 metrů

München: Siemens Avenio, délka 36 metrů

Wien: Bombardier Flexity, délka 34 metrů

Bratislava: Škoda ForCity Plus, délka 32 metrů

Berlin: Bombardier Flexity, délka 40 metrů

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

4 Comments

    • Jevec
    • 15/02/2016

    Nesouhlasím s uvedeným článkem. Naštěstí po čase dojde na zdravý rozum, a tramvaje EVO1 se budou dříve nebo později do Prahy dodávat. T3 mají hlavně morální životnost už pomalu za sebou a je nutné mít odpovídající moderní náhradu. Nesmyslné řeči o zbytečnosti sólo vozů délky kolem 15m už jsou pomalu logicky vyvrácené, Praha je totiž specifickým městem a jestliže nechceme pomalu začít nahrazovat tramvaje autobusy, musí se počítat do budoucna i se sólo tramvajovými vozy. Měl jsem tu čest se s EVO1 svést a musím vyvrátit nesmysly z výše uvedeného článku. Takový nízkopodlažní autobus je svým interiérem mnohokrát hrůznější než příjemný interiér vozu EVO1. Představte si například noční provoz jen vlaky Forcity, muselo by dojít k omezení čekajících spojů na centrálním přestupu ! Oni by se tam totiž všechny čekající vlaky ani nevešly !
    A nechci o víkendech ráno i přes den čekat 20 a více minut na dlouhou tramvaj, když může do 10 minut přijet třeba krátká. DP by měla být o nabídce a ne být odpuzovačem a naháněčem do aut. Dlouhé soupravy 15T mají své podstatné místo nejen ve špičkách a v budoucím počtu 250-300 budou velkou přepravní silou, ale sóla v minimálním počtu 60-80 kusů budou zajišťovat provoz v časech, tak jak se tomu děje i dnes.
    Bez sól se Praha nikdy neobejde !!! ..jinak to bude začátek konce kvalitní celistvosti tramvajového systému v Praze, který nám mnozí i ve světě závidějí.

      • Faf
      • 26/05/2016

      Tak, že budeme muset T3 nahradit je jasné, ale je nutné to nahradit zrovna tímhle? Navíc klikatá ulička, ryze nepraktická, jelikož díky tomu při nástupu vyššího počtu cestujících si nemají kam stoupnout apod. Určitě budeme potřebovat nová sóla, ale nějaké praktičtější… Mimochodem, jel jsem s ní asi 10X, takže vím, o čem mluvím… A k těm sólo o víkendech. Všichni mají pocit, že jich je zapotřebí moc, ale to mohu vyvrátit. Třeba 14/24: Víkend interval 15 minut, ten je naprosto dostačující, tím pádem se nasadí 15T a bude vystaráno. Navíc se uspoří a ve špičce se pak může z toho dotovat něco mnohem smysluplnějšího. Linka 7: Když se ve vybraných místech posílí jinou linkou, může v pohodě jezdit v 2X delším intrvalu… Linka 6 je na sóla ideální, páč je tak pitomě vedena že její jediný vytížený úsek je z Barrandova na Anděl… Čili: V prac. dny 6, 13 a víkend 11 a možná 5… Ale to zatím T3R.P a T3R.PLF v pohodě obslouží asi na dalších 15-20 let… A počkat si na zast. 15 min. mi tak hrozné nepřijde. Navíc se vždy najde alternativa, jak jet třeba s přestupem rychleji… A nekupoval bych tragickou tramvaj jen aby „něco“ bylo… Kdo si počká, ten se dočká a za čas určitě přijde mnohem kvalitnější tramvaj než EVO1…:)

    • Tomáš M.
    • 20/02/2016

    Konstrukce podlahy je opravdu příšerná a naprosto nepraktická. Ve snaze dělat vše nízkopodlažní není možné normálním způsobem umístňovat výbavu pohonu a pak vznikají tyto paskvily. To samé zadní část T15 – co to proboha je?! Salonek pro svatebčany s extra širokými parapety na umístnění výzdoby? Totální omezování a deformování prostoru pro cestující v důsledku nízkopodlažnosti. Praktičnost konstrukce nových vozů z hlediska kapacity a způsobu přepravy cestujících je opravdu mizerná. Vychutnávám si T3 dokud to jde…

    • olicek2005
    • 11/03/2016

    Je fakt že tramvaj EVO1 je velmi neprktická k sedadlům se dá kůli schodu se tam starší osoby nemůžou dostat. Já osobně bych koupil jinou tramvaj. A koupil bych do Prahy klidně delší tramvaje než je 15T!