Bezbariérový Můstek se moc nepovedl

S velkou slávou a hudebním koncertem byl otevřen výtahový (bezbariérový) vstup do stanice pražského metra Můstek, čímž jsou od března 2016 bezbariérové všechny tři přestupní stanice metra a výrazně se tím zlepšilo cestování osobám se sníženou pohyblivostí.

Bezbariérový vstup jsem byl osobně vyzkoušet a můžu ze svého pohledu říct, že se moc nepovedl – např. ve srovnání s bezbariérovým vstupem do stanice metra Národní třída.

Do stanice Můstek vedou z chodníkové úrovně dva výtahy. Zcela nesmyslně mají výtahy na úrovni chodníku dveře každý na jiné straně šachty. Jeden výtah má vstup ze severu, druhý z jihu. Daleko komfortnější by bylo, kdyby výtahy měly dveře vedle sebe a člověk by jedním tlačítkem přivolal výtah a nastoupil do toho, který přijede dřív. Podobně, jako je to s výtahy v obchodních a administrativních budovách – a nebo v „dolní“ stanici těchto „můstkových“ výtahů, kde mají dveře klasicky vedle sebe (kabina výtahu má dvoje dveře). „Dolní“ stanicí této dvojice výtahů je myšlena přestupní chodba, ve které musíte přestoupil na další výtah (tady už je jen jeden!), který Vás doveze na nástupiště trasy A a dále na úroveň nástupiště trasy B. Oproti tomu ve stanici Národní třída máme dvě dvojice výtahů zajišťující stejnou bezbariérovou kapacitu mezi ulicí-přestupní chodbou a mezi přestupní chodbou-nástupištěm metra. Chybějící druhý výtah na Můstku nahrazuje pevné schodiště! vedoucí z přestupní chodby na nástupiště trasy A. Právě toto schodiště považuji za velmi nešťastné, především pro cestu z nástupiště směr na povrch.

Nové schodiště je označeno jako oficiální výstup z metra do ulic Na Příkopě, 28. října a na Můstek. To má za následek, že neznalí cestující a turisté, kteří vystoupí z metra poblíž schodiště pokračují ve výstupu se zavazadly po schodech! Po schodech, které působí, jako by vedly k toaletám a proto se část cestujících v polovině schodiště vrací zpět dolu na nástupiště. Na jednu stranu je stanice nově bezbariérová, ale také je nově bariérová s pevným schodištěm.

Můstku jednoznačně chybí druhý výtah vedoucí v místě nešťastného schodiště z nástupiště trasy A do přestupní chodby k dvojici výtahů vedoucí na povrch Václavského náměstí. Zda bude na trasu B stačit kapacitně pouze jeden výtah ukáže až čas.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.