Po několika letech jsem vyrazil z Prahy do Kladna veřejnou dopravou. Chtěl jsem na cestu tam použít vlak. Ano, vím, že autobus je do Kladna rychlejší a obslouží velkou část města, ale chtěl jsem dát železnici šanci. Jenže výluka na trati (v úseku Hostivice-Kladno) a nejistota návaznosti přestupu v Kladně mezi náhradní autobusovou dopravou a linkou MHD v Kladně mě nakonec dotlačila jet autobusem.
Říkal jsem si jakého použít dopravce. S kterým zažiji nějaký ten zážitek navíc. Čas odjezdu nehrál roli, jelikož tři dopravci = tři autobusy odjíždějí hromadně během deseti minut z Veleslavína.
Pohodová cesta do Kladna
První volba padla na soukromníka XY (jelikož nechci, aby měl problémy, nebudu jej jmenovat). Ale dá se říct tradičního dopravce na této relaci. A vybral jsem správně. Už ve dveřích při nástupu mě vítá pohodový a usměvavý řidič. S nadšením a nahlas se zdraví s každým cestujícím a oni s ním. Dokonce když vystupují zadními dveřmi ve svých cílových zastávkách, jdou se z venku k předním dveřím s řidičem rozloučit. Pro ně je řidič autobusu něco jako farář pro lidi na Moravě. Člověk, s kterým jsou denně v kontaktu a navíc jim pomáhá překonat vzdálenost mezi bydliště a zaměstnáním.
Když padne poslední minuta do odjezdu z Veleslavína, řekne kolegovi (kterého veze domu) stojícímu na zastávce „pojď, už nikdo nejde, jedem“. A jedeme. O minutu dřív a narvaný, že stojí lidé v celé uličce. U vedlejšího nástupiště stojí podobně plný autobus konkurenčního dopravce, který přijímá na palubu své poslední cestující a za minutu dvě vyráží také na Kladno.
Můj převozník jede s rychlíkem. Tedy žádné couraní jen v pravém jízdním pruhu, ale ani blokování levého pruhu. Jede krásně, svižně. Kabinu má zařízenou jako pokojíček. Nechybí dva hrnky s kafem, rychlovarná konvice, nabíjecí kabely, mobil, model autobusu, několik různých zpětných zrcátek, typické vlaječky přes čelní okno, kalkulačka, hodiny, teploměr, cedulky s odjezdy a spousta dalších doplňků.
Jako každý správný autobusák, zdraví protijedoucí kolegy řidiče. Pokud ale míjíme autobus jezdící také trasu Praha – Kladno, kromě mávačky spustí náš řidič i tramvajový zvonec. Zkrátka to je něco pro mě! Řidič se svým kolegou ještě provedou krátkou recenzi o řidiči, kterého potkali – avšak vždy vyzní velmi pozitivně. Ač jezdí každý u jiného dopravce, evidentně funguje mezi řidiči na této trase „dobrá parta“. A spokojení a usměvavý řidiči mají velký vliv i na pohodovou atmosféru pro cestující.
Při prvním zastavení v Kladně si všímám, že u zastávky existuje v ulici neoficiální parkoviště P+R, kde vystupující přestupují do svých automobilů. Autobusové linky z Prahy v Kladně obslouží velkou část území a tak často cestující nemusí přestupovat na jiný autobus. Ač je zastávek v Kladně několik, v rámci pohodových dobrých vztahů řidič otevírá dveře i mimo zastávky označené v jízdním řádu. Zkratka se snaží vyjít cestujícím maximálně vstříc a tak na základě vlastních znalostí nechává své zákazníky vystoupit i v místech blíže jejich domovům.
S humorem do Prahy
Cesta do Prahy, pro zpestření s jiným dopravcem, probíhá obdobně pohodově. Řidič předdůchodového věku se s cestujícími přátelsky vítá. Mluva je na úrovni až rodinného prostředí. Takže když si kupuje jízdenky mládenec, či mládežnice, dialog probíhá na úrovni děda – vnuk/vnučka. A nastupuje-li cestující středního věku, dialog probíhá na úrovni starého známého z fabriky – taky na tykačku, ale takovou tu zdvořilostní. Když chtějí nastoupit dva kluci s kufrem, řidič je hned vítá slovy „Chlapi, ten kufr dáme dolu. Tady by vám překážel“. Řidič není prostě žádný lenoch.
Stanoviště řidiče je i tentokrát zařízené veškerými doplňky – podobně jako u odpoledního řidiče. Večerní jízda už není tolik bohatá na dialogy, chybí řidiči kolega, s kterým by pokecal. A tak mluvené slovo zajišťuje rozhlasové vysílání, kde je hodina humorných scének předních českých umělců, které proloží tu písnička od Waldy Matušky, jindy od Věry Špinarové. Jakmile je veselé scénka, šofér zesiluje rádio a podělí se tak o vysílání i s přední půlkou autobusu. Asi nejvíce rozesmála autobus scénka Miroslava Donutila, ve které vypráví příhodu s dopravní policií. Největší úspěch měla několikrát opakovaná věta „Pane řidiči, já vám seberu papíry„.
Na krásné pohodové atmosféře jsme dojeli do Prahy a já si říkám: Tohle všechno Ropid zničí. Jediný systém v okolí Prahy, který funguje na principu kapitalismu! Cestující poptávající expresní spoje Praha – Kladno a dopravci jim je poskytují. Podobně jako tomu bylo na Neratovicku. Jenže při „znásilnění“ Neratovicka Ropidem drtivá většina expresních linek Praha – Neratovice a Praha – Mělník byla zrušena a nahrazena „poctivými couráky“. Kladno dopadne stejně.
Dále Ropid autobusy zbaví domácího prostředí a pohody, kterou nahradí sterilizace v podání nátěru PID Malování a „buzerkontroly“ referentů Ropidu, kteří budou vyhodnocovat, „zda má řidič kravatu a vylepenou samolepku Ropidu“. Případně si na řidiči „pohoní“ referent Ropidu své ego podobně, jako leckterý městský strážník na řidiče překračující rychlost v obci o 5 km/h. Ale grafy Ropidu na téma Vyhodnocení standardů kvality nějak vznikat musí. To kdyby radši Ropid zveřejňoval statistiku neodjetých spojů Arrivy a seznam symbolických udělených pokut. Ale to raději tají.
Za pár měsíců se stane z článku jen taková pěkná vzpomínka na systém, který fungoval. Doba, kdy Ropid zničí fungující kapitalistický systém dopravy mezi Prahou a Kladnem se blíží…
Ono to spíš závisí na řidičích. Se zavedením MHD na Kralupsko(370-374,395) neskončily všechny místní zvyky. Rychlíky do Kralup v rámci 370 (v Odolene Vodě staví pouze u Aera) zůstaly dodnes, byť teda nejedou z Holešovic, ale z Kobylis.
Ale například rychlíků do Neratovic a Mělníka ubylo…
Já se obávám, že problém Neratovicka a Mělnicka je ten, že Neratovice i Mělník samy jsou dost důležitá místa z hlediska práce nebo zdravotní péče, že posílat busy mimo není zas tak potřeba. Navíc mezi Mělníkem a Neratovicemi silnice vede přímo těmi vesnicemi, tak proč by tam ty spoje neměly stavět, když už tam ten bus beztak jede.
Kladno je trochu jiný případ. Tam minimálně do postavení rychlodráhy mají rychlíky docela slušnou šanci na zachování, stejně jako to má Mníšek pod Brdy nebo Brandýs nad Labem.
Tento nostalgický článek mě neoslovil. Žila jsem 53 let v Praze a musela se přestěhovat do Kladna. Systém dopravy považuji za zastaralý a nepružný. Pro mě je dojíždění každodenní můrou v přecpaném autobusu soukromého dopravce. Nevšimla jsem si ani osobního kouzla řidičů. Možná, že předepsaná uniforma a kravata by u některých napravila první dojem. Třeba v Holandsku je průvodčí a řidič pan někdo, Domácího prostředí jsem si taky nevšimla. Pokud stojíte v uličkách narvaného autousu od Pražské křižovatky až do Prahy, je to spíš k vzteku. V 5:00 asi autor článku nejel a dopravní špičce taky ne. Pokud by se ale projel vlakem směrem na východ od Prahy, nemohl by tohle napsat. Trať na trase Praha – Benešov je nová a klimatizované vlaky jezdí skoro každých 10 minut, o víkendu po 15 minutách. Potřebuji se rychle a konfortně dopravit do práce. Nemohu si dovolit pozorovat krajinu 45 minut. Ropid mi v Praze nic neudělal a pokud občas přečísloval tramvaje nic se nestalo. Normálně myslící člověk si v systému najde pozměněnou trasu, která ale neovlivní délku dojíždění a kvalitu cestování. Nerada bych se dotkla soukromých dopravců, ale ti, kteří mají autousy nové a klimatizované zrovna v době kdy potřebuji nejezdí.
Paní Jiřino, když to řeknu ze široka, nikdo vás nenutí dojíždět do Prahy. Je to vaše volba. A pokud raději než rychlíkovým autobusem, budete chtít cestovat zastávkovým, které vám zavede Ropid (podobně, jako se stalo na trase Praha – Neratovice/Mělník), tak jak je libo 🙂 Ale ano, autobus bude mít hezký jednotný nátěr a řidič bude mít třeba i tu kravatu.
Co se týče přecpaných spojů, o to bych vám mohl také vyprávět. Vůbec mě neoslovuje denně cestovat přecpanými soupravami metra a to jen proto, že Ropid nechce zkrátit intervaly.
P.S.: Má cesta do Kladna proběhla v odpolední špičce, tzn. ve směru hlavní přepravní poptávky a podle chování cestujících byl pro ně řidič „pan někdo“. Přesně tak, jak byste si přála 🙂
Aha, takže ono nejde o fungující systém veřejné dopravy, ale o zachování kapitalismu a „zdvořilostní tykačku“. Bezva.
Tak holt někdo vidí tohle, ale nevidí to, že v jeden čas jedou dva autobusy stejným směrem, něco jezdí na Veleslavín, něco jede až na Hradčanskou, přestože autobusy stojí minimálně půlhodinu v zácpě, protože prostě kapacita silnice nejde zvýšit. Na Mělnicku taky jezdily linky do Prahy bez zastavení až do Holešovic, přestože bylo logičtější je poslat na bližší metro.
Michale, když tržní systém veřejné dopravy funguje, tak proč ho rušit?
Rostislave, na Kladno se jezdí především z Veleslavína (něco málo ze Zličína), ale na Hradčanskou? Jinak souhlas, já bydlet v Mělníce, či v Kladně, raději bych měl rychlíkové spoje, než zastávkové, které prosazuje Ropid.
Ze dvou jízd uděláte dalekosáhlé závěry, fakt super, novinařina jak Brno. Doporučuju využít více spojů v různých časech, asi budete mluvit jinak. Jsem bývalý Pražák, nyní Kladeňák a rozšíření PIDu se už nemůžu dočkat. Že by se z těch rychlíkových spojů staly rázem couráky, to asi opravdu ani náhodou. A ano, spousta řidičů je fajn, ale jejich tam dost i takovejch, za které se člověk stydí. No a o tom, že si někteří dopravci na některých linkách nelámou hlavu s dodržováním jízdního řádu a klidně vyrazí na svou trasu třeba o deset minut dřív, ani nemluvě. Než tenhle „kapitalismus“, tak to raději ty Vámi vysmívané standarty PIDu.
Podívejte se, jak dopadly Neratovice a Mělník po integraci Ropidem. Jak dramaticky ubylo rychlíkových spojů do Prahy.
Proč rušit fungující dnešní systém a nahrazovat ho jiným? Který bude stát daleko víc peněz?
A jinak… kdo nechce dojíždět, nemusí. Buď může zůstat v Praze a nebo může začít žít nový vysněný život v Kladně 🙂
Děkuji LKPRAK za příspěvek a na slibovaný termín integrace dopravy dne 1.7. 2017 se moc těším. Kapitalismus si asi představujeme jinak než autor článku.
A jak si paní Jiřino představujete kapitalismus v dopravě? To by mě zajímalo 🙂
P.S. Kolik datumů zaintegrování už vám slibovali? 🙂
Hádat se s vámi nebudu. Bydlím na Kladně krátce. Vloni v rámci integrace jezdil autobus A55 a A56 velmi často i o víkendu :-). V současné době jsou spoje zrušeny, protože dopravce nedostal z kraje dotaci :-(. Dohoda mezi soukromými dopravci zřejmě neexistuje nebo na ní nemají zájem. Omítám jezdit po Kladně za 16 Kč dvě zastávky – tedy jednotné jízdné a chodím pěšky.
Vzdálenost Kladna od Prahy není nepřekonatelná. Váš názor kdo nechce dojíždět nemusí, tedy asi má bydlet v Praze, považuji za drzost člověka bez životních zkušeností. Co byste volil vy, hypotéku v rozumné cenové výši nebo předražený nájem v Praze. Asi byste mi doporučil domov důchodců, že. Samozřejmě bez šance bydlet ve vlastním. Zřejmě jste ještě mladý na to, abyste mohl posoudit finanční možnosti pracující střední vrstvy. Tuto cestu bydlení jsem si nevybrala dobrovolně a pokud bych byla schopna platit hypotéku v 53 letech na byt v Praze budu první, kdo to udělá. Samozřejmě mi to nabídnuto bylo, ale nechtěla jsem riskovat. Rozhodně kvůli tomu nehodlám hledat partnera, aby mě financoval.
Kapitalismus v dopravě si představuji tak, že budu jezdit dopravním prostředkem, který technicky odpovídá normě a nebude trvale překračováma kapacita cestujících v dopravním prostředku. Zároveň bude dopravce dodržovat jízdní řád.
Pokud by jízdenka po Kladně stála 24 Kč v rámci integrace, rozhodně mě to nezlomí, protože si koupím roční kupón na pásmo v Praze a pro Kladno, zároveň v rámci ROPID ročně ušetřím na jízdném 8400 Kč.
V rámci integrace se paní Urbánková nejedná o kapitalistické prostředí. Trošku si to právě že pletete. Co je kapitalistický trh a co není. A je třeba si uvědomit, že v rámci dotované dopravy, tu dotovanou část platíte také, z daní, jenže to tak nevypadá.
P.S. Osobně jsem zatížen hypotékou, aby to tedy bylo 1:1 😉
Ještě Vám udělám několik smajlíků :-), :-P, :-8. Rychlíky jezdí z Kladna omezeně, asi jste si nenastudoval změny v jízdních řádech. Myslím, že na dálnici zastávky plánovat nikdo nebude. Pokud budeme jezdit přes terminál, už mě to nezlomí, dopravci využívají tuto trasu jako objížďku :-P. Nosím sebou jízdní řád vlaku, ale zatím mi to na rychlíky nevychází časově. Pro Vaši informaci, dráhy integraci mají a doplácíte do Kladna už jen 24,00 Kč . Tzv. courákem po staré trati, na kterou nikdo 30 let nešáhnul jezdit nebudu. Je to horor a jak jsem již psala 🙂 na Trati do Kolína a do Benešova jezdí klimatizované vlaky . Ještě dovětek – v metru se alespoň nadechnete a nejste zapařen.
A zbylou dotovanou částku platíte ze svých daní 🙂
Ale ano, pokud chcete „vymetáky“ přes vesnice místo rychlíků, pro mě, za mě 🙂
Jen se těšte na Ropid..Nejen že si v některých spojích teď možná na Pražské křižovatce už nesednete,ale pak si nesednete už o dvě zastávky dřív,protože Ropid se chvástá tím,jak má vytížené spoje.Samozřejmě tím,že spoje vyškrtá..Takže hurá do toho,těšte se na to,že nebudou autobusy jezdit tak často jako teď a hlavně věčně narvaný. A tihle pohodový řidiči jak psal autor rychle zmizí,protože na buzeraci a pokuty od Ropidu se opravdu netěší.Pak budete rádi vzpomínat na staré časy a dáte za pravdu p.Hrubešovi který evidentně ví,o čem mluví!
Děkuji, jsem rád, že se najdou i ti, kteří se mnou souhlasí 🙂
Ano, Ropid to řádně proškrtá.
Dobrý den, článek je naprosto pravdivý. Jezdím Kladno-Praha denně již několik let. Někteří řidiči jsou opravdu tak milí a přátelští, jak je popsáno v článku, ale někteří bohužel nejsou. S příchodem Ropidu bude hůř. Autobusy budou standardizované a nebudou to ty (některé) hezké, klimatizované a s wifi. Ve špičce si lidé z Pražské nesednou, ale s Ropidem si nesednou už ani na Sítné, protože nám Ropid ubere spoje. Jde jim o to, aby autobusy jezdily doslova narvané, takže intervaly budou cca 20 minut. Ropid chce jen vydělat a nejde jim o zefektivnění dopravy. Vždyť ti, co to plánují, tuhle trasu nejezdí. Jasně, cena bude nižší, ale budeme si muset koupit lítačku do dalších pásem (ale super, budu moct jet i do Mělníka na jednu jizdenku, i když tam nejezdím). A to ani nemluvím o tom, jaké mají pracovní podmínky řidiči teď a jaké budou mít potom. Zeptejte se jich, řeknou vám, že až bude Ropid, odejdou jinam. Ať žije monopol.
Děkuji, jsem rád, že se najdou i ti, kteří se mnou souhlasí 🙂 A to jezdíte trasu denně 🙂
Paní Urbanková by si měla uvědomit jednu základní věc..Když píše“….a nebude trvale překračována kapacita cestujících v dopravním prostředku“,tak ať věří tomu,že Ropidu jde nejvíc o vytíženost spojů.Až bude nastupovat do narvaného autobusu s nálepkou Ropid s věčně naštvaným řidičem(co s každým tato společnost udělá),tak si ráda vzpomene,že dřív (samozřejmě třeba mimo pracovní špičku,kdy je normální že ráno jezdí více lidí do práce a odpoledne z práce)si i sedla.Nikomu z Ropidu nejde o to,aby za volantem seděl příjemný řidič a už vůbec ne o pohodlí cestujících.Ano ušetříte,to je pravda,ale kvalita dopravy se vám ještě zhorší,až tu bude Ropid,poznáte to sama,i když tomu teď nevěříte.
Tak mě prosím vysvětlete proč nejezdí rychlíky a polorychlíky stejně jako vloni. To má na svědomí taky ROPID. Intervaly 20 minut jsou už teď a o víkendu jede přes den jen vlak, autobusy velmi málo. Dopravu mám předplacenou od 18 let pravidelně, takže mě nic nového nečeká.
To já vám vysvětlím..Když nemluvím o vozovém parku ČSAD,tak je to proto,že řidiči v ČSAD jsou bídně placeni a přetěžováni,takže mají v ČSAD každý měsíc na stole několik výpovědí..A ti řidiči,kteří to ještě snášejí,příchodem Ropidu a jeho nesmyslným buzeracím a pokutám odejdou posléze.
Končím tuto pro mě nesmyslnou polemiku. Dnes jsem stála do Prahy celou cestu, jela jsem v 8:00 a zpět v 17:00 také. Jezdím denně ve špičce. Klima bylo nedýchatelné. Díky opravám na dálnici trvala ráno jízda v zapařeném busu 58 minut. Takže úžasný šlánek pana OMH považuji za paskvil.
Jako daňový poplatník nemusím platit jízdné dvakrát. Nechápu proč mě pan Ondřej Matěj Hrubeš poučuje co platím z daní a co je dotované. Zřejmě si mě spletl se svým vrstevníkem. Nemusím hradit jízdné Jednou soukromému dopravci a pak podruhé v rámci MHD v Praze.
Kladnem opěvované ČSAD mi otloukl o hlavu místní pan primátor. Tuto soukromou firmu a jejího majitele považuje za kvalitní. Takže nechápu Kladeňáky a přemýšlím kde je asi ta zásadní chyba. Senioři jezdí zdarma a děti snad taky. Asi v rámci předvolební kampaně.
Pokud to bude s Ropidem horší, budu tedy stát za pouhých 24,00 Kč, což mi nepřijde jako drzost největšího kalibru.
Paní Urbánková, ta doprava bude stát pořád +- stejně. Jen pokud bude jízdné dotováno z daní skrz rozpočet Kladna, tak vám ty peníze budou chybět v kladenskému zdravotnictví, školství, či údržbě chodníků a zeleně.
Ale jak jste správně napsala, dobrovolně jste se rozhodla odstěhovat z Prahy a denně do ní dojíždět. Pak si není moc na co stěžovat, věděla jste, do čeho jdete 🙂
Tak jestli si myslíte, že se ČSAD Kladno s RoPIDem zbavíte, tak to jste na omylu (stejně jako se Mělnickou jen tak nezbaví ČSAD Střední Čechy a jih se jen tak ze spárů Arrivy taky nedostane). Nicméně může dojít ke kultivaci tohoto dopravce, stejně tak jako jednotný tarif je nesporná výhoda. Ostatně ke kultivaci ČSAD Střední Čechy došlo, nekulturní LC 735 a C 734 defakto vzaly za své a postupně se jde k nízkopodlažnosti celého parku.
OMH si jaksi neuvědomuje, že ten dnešní systém se taky platí z daní, takže být v PID je výhoda.
Včera na integraci Kladenska bylo pozdě. Když budete čekat na Veleslavíně na courák hodinu a půl, jen proto, že potřebujete před Kladno a rychlík ani polorychlík tam nezajíždí, tak se Vám taky nebude líbit, jak kolem Vás jede do Kladna jeden autobus za druhým. Když se člověk snaží zjistit co se stalo, tak dispečeři jednak končí ve tři, a ani cestujícím neberou telefon. Chudák řidič co pak jede další pořadí. Lidi pak mu nadávají kde je kolega, ale on neví. Jinak mezi Prahou a Kladnem platí tržní ekonomika. Kdo jede poslední, ten si trhne nohou. O tom že po Praze se platí zbytečně dvě pásma snad ani nemá cenu psát. Courákem jezdím denně, a denně někdo na Veleslavíně chce jet do Kladna. Někdy ho řidič upozorní, že jede hodinu, a že za chvíli jede rychlík. Minulý měsíc jeden rychlík ČSAD nepřijel, zatím co u soukromých dopravců jeli spoje dva. Což mělo za následek, že se lidé nahrnuli do couráku, a já musel 45 minut stát. Na to si nechci začít zvykat, tak věřím, že po integraci bude líp.
Nechme tuto debatu,p.Urbánková si zřejmě myslí,že Ropid má na srdci blaho cestujících a až Ropid na Kladně dopravu převezme,tak bude jezdit v poloprázdných autobusech,protože Ropid spoje navýší tak,aby si každý cestující pohodlně sedl.Nechme jí tuto představu ať si dál může snít svůj sen o Ropidu.Jestli jí teď nevyhovuje svobodná volba výběru mezi čtyřmi společnostmi provozující dopravu mezi Kladnem a Prahou a také volba výběru řidiče(např.jak uvadí 17-tou hod z Prahy,tak mezi 16-tou a 18-tou hod vyjiždí na Kladno 19 spojů),tak ať se dál těší na monopolního dopravce s otráveným a naštvaným řidičem,narvaným autobusem,méně spoji a bez svobodného výběru.
Víte co, mě kladenské školství, zdravotnictví moc nezajímá. Naštěstí v této oblasti zůstávám věrná soukromému zdravotnickému sektoru v Praze. Váš názor na moje stěhování je drzost nejvyšší. Není mi 30 let jako Vám a pokud by tak tomu bylo Prahu bych za jiné město nevyměnila. Navíc bych byt splácela ne 7 let ale třeba i 30 let a v tom je mezi námi podstatný rozdíl. 🙁
No a třeba se ty peníze z rozpočtu vyhazují za úplně jiné věci než je zdravotnictví, školství, doprava apod. 😛 Kvalitní dopravní systém zde všichni potřebují už roky, protože musí dojíždět za prací. Mě opravdu nezajímají Vaše názory na ROPID, když Vám v Praze na každém rohu krouží jeden autobus za druhým a můžete zvolit metro, jinou autobusovou linku nebo i vlak, kterým se také dostanete také ze středu města na okraje Prahy. 🙁 Moje stěhování, rozhodování, atd. s tím nemá co dělat. Řeším jen Váš zkreslený náhled na pohodovou dopravu do Kladna.
Hlavní věc je, že magistrát tohle nezajímá, odpovědnost přenáší na odbor dopravy Středočeského kraje, předkládá studie rychlodráhy, která se možná někdy bude řešit ……. (ta studie asi byla zadarmo co). Přitom za humny je stará dobrá trať. My ale řešíme otázku ne lidi k vlaku, ale vlak k lidem. V Praze Hostivaři postavili za rok celé nádraží a zmodernizovali trať. Tady se desetiletí řeší 20 kilometrů.
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/stredocesky/primator-kladna-nechce-rychlodrahu-ale-metrovlak-chce-prives/r~5f7a64ae318111e6b597002590604f2e/
Si říkám, že ty kloubové autobusy, co ČSAD Kladno hodlá koupit bude souviset s integrací Kladenska do PID. Hmm… -> http://www.csadkladno.cz/index.php/news/256/18