Ropid změnami zrušil rovnoměrné intervaly a proklady autobusů

V sobotu 15. 10. 2016 proběhly v Praze další změny linkového vedení městské hromadné dopravy. Po tramvajových změnách na konci srpna došlo tentokrát na změny autobusů. Oproti tramvajím, které ROPID změnil v celopražském měřítku, u autobusů zvolili chlapci z Rytířské „salámovou taktiku“. Z celkového počtu 115 městských linek jich změnil 21. Pět linek zrušil a osm linek nově zavedl. Nejvíce se změny projevily v místech rostoucí obytné zástavby na severovýchodě Prahy a dále v jihozápadní části Prahy. Z pouze částečných autobusových změn lze předpokládat, že se můžeme v následujících měsících těšit na další etapu „salámových změn“.

Letňany přišly o rovnoměrné intervaly a „bagr“ na metro

Asi nejhůř po posledním zásahu Ropidu dopadly Letňany, respektive oblast Starých Letňan, kde v posledních letech dochází k velké výstavbě nových obytných celků. Před 15. říjnem oblast obsluhovala metrolinka 158 jezdící v ranní špičce s intervalem 2,85 minuty. Linka plnila především funkci „bagru“, který ze sídliště navážel v častých intervalech obyvatele ke stanici metra C Letňany. Každý druhý spoj nabízel spojení až do Vysočan na metro B. Kromě krátkého intervalu bylo výhodou linky 158, že polovina spojů jezdila pouze v krátkém úseku Avia Letňany (sídliště) – Letňany (metro), kde nedocházelo ke zpožděním, jako se stávalo u dlouhých spojů jedoucí z Miškovic až na Vysočanskou.

Nově je linka 158 „ořezaná“ na ranní interval 12-16 minut. Náhradou má být nově trasovaná linka 195 jedoucí ze Zahradního Města přes Vysočanskou na Letňany a dále na Staré Letňany a Avii Letňany. Linka 195 má v ranní špičce interval 6 až 7,5 minuty. Už z uvedených intervalů je zřejmé, že není možné tyto dvě linky intervalově proložit a dochází k nepravidelnému intervalu, kdy mezi spoji linky 195 občas jede linka 158 a jindy nejede žádný „vložený“. Dále je třeba přičíst komplikace, které postihují dlouhé linky jedoucí přes celou Prahu.

Linka 195 bude i nadále náchylná na zpoždění, které dennodenně získává v Prosecké ulici na Praze 9, či v ulicích Českobrodská a Pod Táborem v „údolí dutých hlav“. Toto zpoždění se přenáší na celou trasu a to i do míst, ke by mohla jezdit krátká samostatná linka plnící pouze účel návozu cestujících na nejbližší metro, což je nejčastější potřeba ranních cestujících. Navíc mám pocit, že Ropid si dosud nevšiml, že v Praze jezdí lidé do práce později než v jiných částech republiky. Ranní špička stále končí velmi brzo s přihlédnutím ke skutečnosti, že mnoho firem dnes začíná s pracovním dobou až v 9 hodin.

Podobně jako ráno bude nerovnoměrný interval mezi metrem Letňany a sídlištěm Letňany (Staré Letňany a Avia Letňany) po celý týden ve všech denních období. Dopoledne se bude střídat interval mezi spoji 7,5 minut a 15 minut, o víkendu a večer se bude střídat dokonce interval 10 a 20 minut mezi autobusy, což už je velmi citelný rozdíl.

Čimice a Hutě si polepšily

Ale abych nebyl jen negativní. V ostatních částech Prahy se domnívám, že se situace naopak zlepšila. Své vítězství slaví Čimice, kde se z dříve omezované linky 152 stala opět linka hlavní-páteřní. Dokonce prodloužená z Kobylis přes Prosek až na Českomoravskou. Výrazné posílení dopravy se dočkali také obyvatelé oblasti Hutě a zastávky Sicherova, kde s rostoucí výstavbou bylo potřebné posílit provoz. Nově mají zavedenou metrolinku 201 v krásném ranním intervalu 6 minut k metru Rajská zahrada. Dříve si místní museli vybírat mezi linkou 186 a 202, z niž první jezdila k metru Hloubětín a druhá ke stanici Rajská zahrada. To byl problém především pro cesty domů, kdy lidem nejezdili autobusy od jedné stanice metra a tak museli řešit, odkud jim v daný čas pojede dřív autobus.

Přesto má ROPID koncepci

Z posledních změn je zároveň cítit touha „odmetrolinkovat“ páteřní linky a zavést více linek, s delšími intervaly, nabízející směrovou nabídku s méně přestupy. Tak trochu krok o 15 let zpátky. Na druhou stranu je to deklarovaná koncepce nového vedení Ropidu a s podobnými úmysly měnil i tramvajové linky. Proto na závěr říkám: Ano, Ropid má koncepci, ikdyž sám jsem příznivcem jednoduchého metrolinkového systému linek s krátkými intervaly.

Krátký komentář ke změnám autobusů v Praze pro Události na ČT 1. Odvysíláno dne 15. 10. 2016.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

5 Comments

    • Martin
    • 18/10/2016

    Ještě bych k těm „vynikajícím“ změnám v Letňanech doplnil, že každý, kdo chce jet v sobotu ze Starých Letňan na metro C linkou 195, si hezky na nástupišti pěkně počká, protože tato linka přijíždí po celý den do stanice 2 minuty před odjezdem metra. Na ROPIDu se letňanským asi chtěli nějak pomstít.

    • Plus ze Starých Letňan odjezd k metru 195 a 201 ve stejnou dobu. Poté 15 minut klid 😀

    • Tomáš
    • 19/10/2016

    Změny ve Starých Letňanech jsou opravdu katastrofa. Původní 158, „jezdila pořád“, to znamená že případně zpožděný spoj při velmi nízkém intervalu nevadil. Nynější 195 je sice kloubový autobus, ale zejména odpoledne směrem z metra Letňany s malou šancí dodržení jízdního řádu a delším intervalem – výsledkem je tedy značné zhoršení komfortu cestování, který by měl lidi lákat jezdit MHD, místo auty. Obzvlášť v zimě bude „velmi příjemné“ mrznout uprostřed polí v Letňanech, než přijedou dva autobusy za sebou. Zajímavé je, že celá tato změna byla až do samotného zveřejnění jízdních řádů městskou částí Praha 18 prezentována jako výrazné zlepšení… tak nevím, co jim ROPID původně nasliboval, ale výsledkem je každopádně citelné zhoršení.

      • Rostislav Adam
      • 20/10/2016

      Tak ta 195 vypadá divně, ale zrovna u Letňanského sídliště to zas takový problém není. Matně si pamatuji, jak si kamarád vychvaloval, že když zapomene vystoupit na jedné zastávce, tak může vystoupit na další. (někdejší linka 186, nyní totéž dělá 201). Samozřejmě pro část lidí to je zhoršení, ale většina prostě pujde na Tupolevku.

      • Tak Tupolevka je luxusní, tam se někdy až plýtvá spoji oproti Beranovým.
        Také nechápu, jak radnice mohla tohle zhoršení podepsat bez připomínek. Přitom už z odsouhlasených intervalů bylo jasně, že to bude zhoršení.