Členové Výboru pro dopravu chtějí tunelbusy. Ropid je proti

V úterý 17. ledna 2017 proběhlo očekávané jednání Výboru pro dopravu v Praze. Na programu bylo např. zhodnocení tramvajových změn ze srpna 2016, požadavky městských částí na posílení provozu MHD a návrh na přečíslování linek pražské MHD.

Zmíněné body vyvolaly na internetu několik bouřlivých diskuzí, proto jsem oslovil všechny členy Výboru pro dopravu – zastupitelé hl. m. Prahy – o komentář a odpovědi na několik otázek. Překvapující shodou mezi členy Výboru je zavedení autobusových linek v tunelovém komplexu Blanka a ve Strahovském tunelu. „Nesouhlasím s argumenty Ropidu, že není možné ani vhodné vést linky MHD tunelovým komplexem Blanka a Strahovským tunelem. Současná cesta z Dejvic na Prosek není konkurence schopná automobilové dopravě a možnost znovu projednáme samostatně. Stejně tak by bylo vhodné odlehčit přestupní stanici Můstek a lince 20 zavedením linky Strahovským tunelem“, řekl Matěj Stropnický (SZ), předseda Výboru pro dopravu.

Podobný názor zaslal také opoziční zastupitel Filip Humplík (ODS), který navíc zdůrazňuje, že částka na zavedení tunelbusů je v rámci dotace na pražskou dopravu je zanedbatelná. „Praha dotuje Dopravní podnik a dopravu ve městě částkou 13 miliard korun a pro letošek se počítá s částkou 13,7 miliard, což tvoří přibližně pětinu celého rozpočtu hlavního města. To zdůrazňuji, protože na tom, jestli budou nebo nebudou jezdit autobusy Blankou, což Ropid odhaduje nákladově na 30 až 40 miliónů korun ročně, rozhodně nestojí ani nepadá rozpočet Dopravního podniku, potažmo Prahy jako celku“, řekl Filip Humplík (ODS), člen Výboru pro dopravu.

K tunelbusům se vyjádřil ředitel společnosti Ropid Petr Tomčík na webu idnes.cz. Říká“ „Musíme konstatovat, že jsme nenašli ani jednu variantu provozu autobusů, která by svou efektivitou vyhovovala.“ Což je tristní výrok při skutečnosti, že cesta ze Severního Města do Dejvic trvá MHD 45-50 minut a tatáž cesta trvá autem 15-20 minut. Otázka zní, zda je pan Tomčík tím správným člověkem pro řízení městské dopravy v Praze, když nedokáže tento druh dopravy podporovat?

Komentáře zastupitelů hl. m. Prahy, kteří jsou členy Výboru pro dopravu

Matěj Stropnický (SZ) – předseda Výboru pro dopravu

Není nutné přečíslovat noční tramvaje

Nesouhlasím s argumenty Ropidu, že není možné ani vhodné vést linky MHD tunelovým komplexem Blanka a Strahovským tunelem. Současná cesta z Dejvic na Prosek není konkurence schopná automobilové dopravě a možnost znovu projednáme samostatně. Stejně tak by bylo vhodné odlehčit přestupní stanici Můstek a lince 20 zavedením linky Strahovským tunelem.

Výbor doporučil přečíslovat autobusové linky dle požadavku Ropidu s ohledem na nové příměstské autobusové linky vyjma přečíslování nočních linek tramvají, které není nutné měnit a jejich trasy a čísla jsou stabilní už několik desetiletí.


Filip Humplík (ODS)

Kde cítíte potřebu navyšovat autobusovou dopravu (konkrétní oblast, linky, dle materiálu k jednání Výboru)?

Na obecné úrovni se mají autobusové linky posilovat tam, kde zajišťují spojení do objektů veřejného zájmu jako nemocnice, kde lze očekávat zvýšený výskyt občanů se sníženou schopností pohybu. Dále je třeba posílit autobusové spoje z okrajových částí Prahy na nejbližší stanice metra, kde došlo k výraznému nárůstu cestujících v důsledku zavedení modrých zón v některých městských částech v roce 2016.

Konkrétně se jedná např. o zavedení spojení mezi Prahou 7 a Nemocnicí Bulovka, posílení přetížených spojů z Malešic na Želivského a posílení spojů z Prahy 10 do Nemocnice Krč a IKEM.

Je podle Vás ekologické, aby významnou silniční stavbu za desítky miliard korun, tunelový komplex Blanka, využívala jen auta? S ohledem na situaci, že cesta autem ze Severního Města do Dejvic trvá cca 15-20 minut a tatáž cesta MHD trvá cca 45-50 minut?

Nejen, že to není ekologické, ale není to ani správné a to je to hlavní. Autobusy by samozřejmě Blankou jezdit měly. Spojit komfortně Dejvickou a Anděl by určitě měla být priorita.

Navíc, Praha dotuje Dopravní podnik a patrně vždy dotovat bude. Jenom pro představu loni to bylo částkou 13 miliard korun a pro letošek se počítá s částkou 13,7 miliard, což tvoří přibližně pětinu celého rozpočtu hlavního města. To zdůrazňuji, protože na tom, jestli budou nebo nebudou jezdit autobusy Blankou, což Ropid odhaduje nákladově na 30 až 40 miliónů korun ročně, rozhodně nestojí ani nepadá rozpočet Dopravního podniku, potažmo Prahy jako celku.

A pokud se bavíme o ekologii, pak je to v prvé řadě o tom, že by Praha do budoucna měla začít upřednostňovat autobusy na alternativní pohon.

Přijde Vám systematické a vhodné, že Ropid mění linkové vedení a čísla linek MHD 3x za 3/4 roku? Srpen 2016 tramvaje, říjen 2016 autobusy, jaro 2017 noční linky.

Samozřejmě bychom byli asi všichni rádi, kdyby se linky neměnily pokud možno vůbec a tramvaje a autobusy jezdily tak, jak jsme zvyklí. Stejně tak ale všichni chápeme, že sem tam se změnit musí, protože MHD musí reagovat na změny v sídelní struktuře. Změny by se ale neměly dělat příliš často, a když už, tak najednou s případnou revizí, která reaguje na výsledek dané změny. Rozhodně ne, salámovou metodou, která už dosáhla těch absurdních výšin, že lidi mají pocit, že se jedná o změny pro změny.

Město by se taky mělo vyvarovat absurdních situací, kdy Ropid neměl 6 let řádného ředitele. Což samozřejmě má nezpochybnitelné dopady na kvalitu a stabilitu plánování veřejné dopravy


Petr Šimůnek (KSČM)

Kde cítíte potřebu navyšovat autobusovou dopravu (konkrétní oblast, linky, dle materiálu k jednání Výboru)?

Výbor projednával severovýchodní část Prahy, kde je největším problémem propojení Bohnic s Hostivaří. Jedná se o linky autobusů 182 a 183. Tvůrcům jízdních řádů zřejmě není znám fakt, že sídliště Bohnice a Čimice jsou sídliště dělnická, kde žije mnoho pracovníků bývalého ČKD. Ti našli práci právě v oblasti Hostivaře a nejedná se jen o práci pondělí – pátek, ale i o sobotách, nedělích a státních svátcích, ranní i noční směny. Autobus 183, který jezdil přes stanici Kobylisy – metro, byl nesmyslně přemístěn do stanice Vozovna Kobylisy. Tím byly zvýšeny náklady na přepravu, protože autobus 102 má prodlouženou trasu do stanice Šimůnkova. Místo, aby se doprava v Praze zjednodušovala, tak se komplikuje. Ideální řešení by bylo vybudovat páteřní linku 136 z Bohnic do Hostivaře.

Byl bych rád, kdyby ROPID reflektoval nově vzniklé podniky na okraji Prahy a zajistil tam dostatečnou přepravu lidí, převážně autobusy.

Projednávaly se i další autobusové linky.

Je podle Vás ekologické, aby významnou silniční stavbu za desítky miliard korun, tunelový komplex Blanka, využívala jen auta? S ohledem na situaci, že cesta autem ze Severního Města do Dejvic trvá cca 15-20 minut a tatáž cesta MHD trvá cca 45-50 minut?

Přikláním se k tomu, že dokud bude chybět přemostění Vltavy na severu Prahy a nebude dobudován Pražský okruh, považuji za správné zavést minimálně jednu linku tunelem Blanka z východní do západní části Prahy a naopak.

Přijde Vám systematické a vhodné, že Ropid mění linkové vedení a čísla linek MHD 3x za 3/4 roku? Srpen 2016 tramvaje, říjen 2016 autobusy, jaro 2017 noční linky.

Systémové mi to nepřijde a raději bych čekal třeba rok na kvalitní zpracování linek pražské MHD než dílčí změny, které probíhají pravidelně jednou za půl až ¾ roku.

A máte další komentář ke jednání Výboru?

Ze 36 bodů jednání se projednalo pouze prvních 10 (což bylo důležité), ale i přesto, že ostatní body byly pouze informací, byly pro nás nesmírně důležité. Řešil se např.: parkovací systém v Praze spuštěný 24. srpna 2016, ekonomické záležitosti dopravy, cyklodoprava, zkušební provoz tunelu Blanka v úseku Malovanka – Pelc/Tyrolka, rozšíření kapacity Štěrboholské radiály, atd.


Jiří Nouza (TOP 09)

Jak jsem navrhoval přečíslovaní linek pražského metra

Včera jsem se zúčastnil jednání Výboru pro dopravu ZHMP. Na jednání byla připravena řada bodů, přiznám se, že po tom, co jsem se s některými body seznámil, začal jsem mít pochybnosti o zdravém rozumu vedení výboru složeného z koaličních partnerů ANO, ČSSD a Trojkoalice.

V situaci, kdy celá jižní část Prahy trpí tím, že není dostaven silniční okruh kolem Prahy (zejména zásadní stavba 511), v době, kdy koalice není, podle dostupných informací, jednotná v názoru na další pokračování dostavby Městského okruhu (pokračování Blanky), v době, kdy horko těžko Praha postupuje nebo spíše nepostupuje v přípravě výstavby metra D, jsem se zájmem čekal co se bude skrývat pod bodem přečíslování linek pražské MHD.

Poté co si výbor nechal tento bod představit a jednal o něm cca 35 až 40 min, se ukázalo, že zásadním problémem je číslování nočních linek a zjistili jsme, že Praha či Dopravní podnik neumí používat označení linek s písmenem – např. N51. Dále jsme se dověděli, jaké číslování se používá v Londýně, Berlíně a několika dalších evropských městech. Já pořád nevěřil, že to může být pravda, že se v době, kdy Praha stojí, nerozvíjí se, nestaví se zásadní stavby dopravní infrastruktury,že se zabýváme takovou, čtenář promine, PITOMOSTÍ.

Přemýšlel jsem, jak to zastavit, jak zastavit tu ztrátu času a absurdní debatu. A dospěl jsem k tomu, že to nejde jinak než, že navrhnu ještě větší pitomost než o které se zrovna jedná. Tak jsem navrhl přečíslování linek pražského Metra z písmen na čísla a světe div se, debata skončila. Pro zachování zdravého rozumu jsem nepožadoval o svém návrhu ani hlasovat.


Členové Výboru pro dopravu za ANO 2011 a ČSSD nevyužili možnost se vyjádřit.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.