Společně s otevřením prvního úseku trasy metra B (Sokolovská – Smíchovské nádraží) v roce 1985 bylo možné zklidnit dopravu v centrální části metropole. Z rušných ulic Na Příkopě a 28. října se staly pěší zóny a také Václavské náměstí bylo v dolní části zaslepeno pro automobilovou dopravu, aby mohlo vzniknou na Můstku „náměstí“ pro pěší. Kromě automobilů zmizely z ulic také tramvaje, jejichž cestují převzalo nové metro.
Pěší zóny Na Příkopě, 28. října a dolní část Václavského náměstí se staly po roce 1989 vyhledávaným místem pro turisty a z ulic se staly obchodní korza, kde žije městský život. Přesně tak, jak dneska diktuje IPR (Institut plánování a rozvoje Prahy) při rekonstrukcích ulic.
Cyklomagistrály na pěších zónách v centru Prahy
V posledních letech se ovšem z pěších zón staly dopravní tepny. Po pěších zónách se začali prohánět turisté na segwayích a elektrokoloběžkách. Cyklistická lobby si před lety prosadila trasování hlavní radiální magistrály A24 (Klárov–Staré Město–Vinohrady–Malešice–Říčany) naprosto bezohledně skrz pěší zónu a davy turistů v dolní části Václavského náměstí a dále pěší zónou 28. října. Aby to nebylo málo, další páteřní magistrálu, Žižkovskou A25 (Staré Město–Žižkov–Hrdlořezy–Úvaly), zřídili po pěší zóně v Celetné ulici a přes Staroměstské náměstí. Magistrály A24 a A25 spojuje spojka A242 po pěší zóně Na Příkopě. Celkem dobrá dálniční síť, že?
Idea pěší zóny se vytratila a Pražané a turisté jsou dennodenně na pěších zónách ohrožováni cyklisty, kteří mezi nimi kličkují ve velké rychlosti v poměru k rychlosti vyhlídkové chůze turisty. Přitom to jsou cyklisté, kteří neustále pláčou v médiích, jak je ohrožují na ulicích rychle jedoucí auta. Tady je situace opačná a místo, aby cyklista znající pocit ohrožení se zachoval ohleduplně k chodcům a sesedl z kola na pěší zóně – šlápne do pedálů a zdolává výzvu nejrychlejšího projetí slalomové dráhy mezi chodci.
Praha 1 chce vrátit pěší zónu pěším
Z těchto důvodů začala MČ Praha 1 v poslední době řešit omezení a zákazy vjezdů na segwayích. Květnová Rada MČ Praha 1 uložila Odboru dopravy ÚMČ Praha 1 jako věcně příslušnému Silničně správnímu úřadu připravit návrh řešení problematiky možnou časovou regulací (maximálně v rozpětí 10:00-18:00) jízdy kol a koloběžek v nejkritičtějších místech pěších zón na území MČ Praha 1. Velmi logický krok, jak vrátit pěší zóny pěším.
Auto*Mat proti zklidnění dopravy v centru
Načež se ozvala organizace Auto*Mat, že se jí nelíbí zklidnění dopravy na pěších zónách. Ta organizace, která neustále a aktivně prosazuje zklidnění dopravy na Severojižní magistrále, či na Smetanově nábřeží.
Dosud jsem si myslel, že Auto*Mat chce opravdu zklidnění dopravy v centru Prahy. Ale není to tak. Ukázalo se, že je to pouze organizace stojící za cyklolobbingem. Auto*Mat totiž odmítá zklidnění dopravy na pěších zónách a hájí cyklisty, že není pěší zóny jak objet. Tady by bylo dobré si připomenout, že když byly zavedeny pěší zóny, automobilisté si také museli poradit a centrum objíždět z jedné strany po Smetanově nábřeží a z druhé strany Severojižní magistrále. Takže ani pro cyklisty nebude problém pěší zóny objet stejně, jako jej objíždí ostatní účastníci silničního provozu. A nebo mohou jet metrem, pokud je bolí nohy.
Největší piráti silnic a chodníků: cyklisté
Také by bylo fajn, kdyby cyklisté začaly dodržovat pravidla silničního provozu, jelikož patří mezi největší piráty pražských silnic. Jízdy po chodnících, v protisměru v jednosměrkách, jízdy na červenou, či po přechodech pro chodce a mohl bych pokračovat. Nebylo by marné, kdyby dopravní policie udělala akci zaměřenou na cyklisty.
A na závěr, ze všech druhů dopravy připadá pouze 1% na cyklodopravu (dle ročenky TSK), tak prosím k nim podle toho adekvátně přistupujeme. Jedno procento.