Ani o letošních prázdninách Dopravní společnost Zlín – Otrokovice nezapomíná na fanoušky MHD a milovníky historie. Zlínský historický trolejbus Škoda 9 Tr jezdí s cestujícími každou prázdninovou neděli odpoledne; zpočátku na linkách 9 a 10, nyní i s vlečkou na lince 6.
Stalo se již tradicí, že Dopravní společnost Zlín – Otrokovice posílá o prázdninových nedělích na některé linky svůj historický červený trolejbus Škoda 9 Tr. Je tomu tak i v roce 2017. Historický trolejbus se objevoval na linkách 9 mezi Baťovou nemocnicí a točnou Jižní Svahy-Středová a vždy dvakrát si během nedělního odpoledne projel také linku 10 do Zlína-Malenovic. Od neděle 16. července bude jezdit i s nově rekonstruovanou vlečkou Jelcz na lince 6 mezi točnou Jižní Svahy-Kocanda ve Zlíně a železniční stanicí v Otrokovicích. Během nedělního odpoledne absolvuje souprava historických vozidel MHD trasu ze Zlína do Otrokovic a zpět třikrát. Historický vůz zastavuje na všech zastávkách a platí v něm běžný tarif MHD. Vlečku bude doprovázet průvodčí. Jízdní řády mimořádné linky jsou vyvěšeny na zastávkách (modrý papír) a na internetu.
„Je to náš dárek fanouškům, pamětníkům a milovníkům dopravácké nostalgie. Náš historický vůz se tak o prázdninách stává jistě jedním z cílů, proč stojí za to Zlín i Otrokovice navštívit,“řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
„Historický trolejbus jsme zpočátku nasadili jen ve Zlíně, nyní jej však předvedeme veřejnosti i s vlekem na páteřní lince vedoucí až do Otrokovic. Reagujeme tím mimo jiné na okolnost, že vozovku ve Zlíně v Dlouhé ulici čeká v příštích týdnech obnova povrchu a s ní i řada uzavírek či nutnost objíždět silniční stroje mimo trolejové vedení. To historický trolejbus bez dieselagregátu a bez baterií nedokáže. Linka 6 se Dlouhé ulici vyhýbá,“ vysvětlil jeden z důvodů změny trasy během prázdnin vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek. Trolejbusy s vleky v minulosti jezdily právě na lince mezi Zlínem a Otrokovicemi (tehdy to byla linka D).
Zlínský historický trolejbus Škoda 9 TrHT 26 byl vyroben v roce 1979 v závodě Škoda Ostrov s výrobním číslem 7227. Vozidlo má pohotovostní hmotnost 8 920 kilogramů, celková hmotnost i s cestujícími činí 16 tun. Vůz je 11 metrů dlouhý a 2,5 metru široký. Výška se staženými sběrači dosahuje 3,24 metru. Maximální povolená rychlost je 60 km/hod. V DSZO byl rekonstruován včetně nátěrů a některých detailů v interiéru do podoby, jak vypadala MHD ve Zlíně a Otrokovicích v osmdesátých letech minulého století. Vozidla MHD byla tehdy opatřena červeným lakem. V DSZO je tento rekonstruovaný trolejbus v provozu od roku 2004.
Vlečka Jelcz PO 1E se vyráběla v letech 1965–1975 v polské továrně v Jelczi. Vozidlo má pohotovostní hmotnost 3 860 kilogramů, celková hmotnost (včetně cestujících) činí 6 860 kilogramů. Má 31 míst k sezení a 12 míst k stání. Délka včetně oje činí 8 570 milimetrů, skříň je dlouhá 6 970 milimetrů, šířka 2 460 milimetrů, výška v zatíženém stavu 2 900 milimetrů. Vlek je vybaven vzduchovou jednookruhovou brzdou, která působí na všechna čtyři kola, a ruční pákovou brzdou pro obě zadní kola. Pracovníci DSZO rekonstruovali vlek Jelcz v letech 2015–2017.
V případě poruchy nebo výpadku napájení trolejového vedení historický vůz nepojede.
Zdroj: TZ DSZO