Kladensko zaintegrováno od 26.8.2017

K termínu 26. 8. 2017 dojde k významnému rozšíření systému Pražské integrované dopravy do oblasti Kladenska. Na jednu jízdenku tak bude možné cestovat nejen pražskou MHD a vlakem, ale také všemi autobusovými linkami mezi Prahou a Kladnem, Kladnem a Slaným, celou MHD v Kladně i dalšími doplňkovými regionálními spoji.

„Díky Tarifu Pražské integrované dopravy lidé výrazně ušetří zejména při pravidelném dojíždění mezi Kladnem a Prahou, a to až 10 000 Kč ročně. Navíc ušetří za pražský úsek, pokud již vlastní předplatní jízdenku pro Prahu,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD). S jízdenkami PID bude také možné přestupovat na kladenskou MHD bez dalšího doplácení. „Při cestách mezi Prahou a Kladnem bude platit jízdenka PID ve všech autobusových linkách i na železnici. Už nebude záležet, s jakým dopravcem jedete – to je největší přínos celé integrace,“ dodává Dolínek“.

„Kladno je největší středočeské město, ze kterého do Prahy jezdí za prací velké množství lidí. Jedná se o významný krok v rozšiřování integrované dopravy do celých středních Čech, což je jednou z priorit naší krajské vlády. Jsem ráda, že můžeme lidem zjednodušit každodenní cestování,“ řekla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

„O integraci Kladna a okolí do PID usiloval Středočeský kraj dlouho. Tímto krokem jsme lidem vyšli vstříc. Teď se budeme snažit o urychlenou opravu tratě mezi Kladnem a Prahou, aby cestování z této části kraje bylo rychlejší a příjemnější,“ připomněl středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO 2011).

„Integrovanou dopravu jistě nejvíce ocení ti, kteří pravidelně cestují mezi Kladnem a Prahou za prací nebo studiem. Na integraci i našich linek hromadné městské dopravy jsme přistoupili na základě přání a reakcí Kladeňáků, přestože to město bude stát nemalé finanční prostředky. Jen v letošním roce počítáme s navýšením ztráty na jízdném v kladenské hromadné městské dopravě o 5 milionů korun a příští rok dokonce o 12 milionů korun. Podařilo se nám ale udržet stávající tarify a slevy pro žáky, studenty i seniory. Korunové jízdné pro tyto skupiny byla jedna z našich zásadních podmínek. Integrace může mít ale i stinné stránky, proto doufáme, že kvůli ní nebudou některé městské části zaplaveny automobily cestujících z okolních obcí. Věřím, že pokud by takový problém nastal, Středočeský kraj, jako organizátor této dopravy, dokáže a bude chtít rychle reagovat a problém pozitivně řešit,“ vyjádřil svoji obavu kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).

„Úspěšnou integrací Kladenska práce na veřejné dopravě nekončí. Naopak – je třeba tlakem odblokovat na SŽDC neustálé zdržování projektu a budování moderní železniční trati z Kladna do centra Prahy přes letiště. Bez moderní železnice se kvalitní integrovaný dopravní systém neobejde,“ zdůraznila předsedkyně středočeského výboru pro dopravu Věra Kovářová.

Cestující jistě potěší nové autobusy nasazené na nově integrované linky. „Vybrali jsme plně nízkopodlažní vozidla s bezbariérovým nástupem pro vozíčkáře a maminky s kočárky, jsou plně klimatizované, vybavené USB dobíječi a cestující budou mít k dispozici wi-fi s přístupem na internet,“ popisuje nové autobusy generální ředitel dopravní společnosti ARRIVA, Daniel Adamka.

Páteřní trasa Praha – Kladno: více kapacity i pravidelnější odjezdy

V systému PID budou nově zahrnuty veškeré autobusové linky mezi Prahou a Kladnem. Provoz na této trase bude posílen nejen ve všední dny díky novým kloubovým autobusům, ale také o víkendech zkrácením a zrovnoměrněním intervalů. Na páteřní polorychlíkovou linku 300 mezi Nádražím Veleslavín a Kladnem přes Buštěhrad budou nově nasazeny kapacitní kloubové autobusy. Nejrychlejší spojení mezi Prahou a Kladnem zajistí rychlíkové liny 330 a 399, které budou také ukončeny na Nádraží Veleslavín. A z Veleslavína pojede i zastávková linka 322, která také jako náhrada stávající linky A22 obslouží všechny obce na trase mezi Prahou a Kladnem včetně zajíždění na ruzyňské letiště. Ze Zličína pojede do Kladna linka 324 nahrazující stávající linku A24. V Kladně budou linky 300, 324 a 399 vedeny až do Rozdělova, linky 322 a 330 budou ukončeny na Autobusovém nádraží (vybrané spoje linky 330 budou prodlouženy také do Švermova a Smečna). Linky 324 a 399 pojedou zadem přes kročehlavské sídliště, linka 330 zas obslouží oblast starých Kročehlav. Přes Sítnou pojede většina pražských linek (300, 322, 324 a 399).

MHD Kladno: bez větších změn ale s novými čísly

Jízdenky PID budou nově platit také na všech linkách kladenské MHD. Současně s integrací budou tyto linky přečíslovány, pro snadnou zapamatovatelnost jim až na výjimky zůstane stejná koncová číslice. Například linka 1 bude nově označena jako 601 atd. Většina tras stávajících linek MHD se však nemění.

Ze Slaného s PID zatím jen do Kladna

Páteřní spojnicí mezi Kladnem a Slaným zůstává původní linka MHD Kladno č. 9, nově pod číslem 609, která vede přes Vinařice a Třebichovice a v Kladně jede až do Kročehlav. Další základní linkou mezi Kladnem a Slaným bude 612, nahrazující dnešní linku A12 vedenou přes Pchery a Knovíz. Doplňkové linky 608, 617 a 622 spojí Kladno a Slaným také s ostatními obcemi v okolí. Linky Slaný – Praha, jakožto i ostatní linky v oblasti Slánska budou integrovány až v další etapě v roce 2018.

Ostatní regionální spoje – častěji do Hostivice i na vlak do Libčic

Spolu s integrací Kladenska bude do systému PID zapojeno také několik dalších regionálních linek obsluhujících obce v okolí Kladna a Slaného. Linka 323 vyjíždějící z pražského Veleslavína obslouží oblast Zákolan a Kolče, Spojení mezi Okoří a Kladnem zajistí jednak prodloužená linka 350 a také linka 624. Linka 620 bude jezdit mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou. Nové linky 621 a 623 vyjedou mezi Kladnem a Velvary. V Zákolanech doplní linku 323 ve směru na Prahu také nově trasovaná linka 456 ze Slaného přes Zákolany a Holubice do Libčic nad Vltavou, kde bude možné přestoupit na vlak do Prahy.

Rozšíření integrace na železnici – vlakem PID až do Loun

Současně s integrací autobusů dojde k rozšíření platnosti jízdních dokladů Pražské integrované dopravy na železnici v oblasti Kladenska a Slánska, nově budou kromě již zaintegrovaných hlavních tras mezi Prahou, Kladnem a Kralupy nad Vltavou uznávány jízdenky PID také na linkách S40/U40  v úseku Podlešín – Slaný – Zlonice – Louny a S46 v úseku Straškov – Zlonice. Na již integrovaných linkách S45, U21, U22 bude nově možné označit si papírovou jízdenku PID přímo v označovači ve vlaku.

Za kolik cestovat – každý si může vybrat nejvýhodnější tarif

Město Kladno bude zařazeno v tarifním pásmu 3. Pro cestu mezi Prahou a Kladnem tedy bude potřeba čtyřpásmová jízdenka za 32 Kč (bez přestupu na pražskou MHD), pro cestu včetně pražské MHD bude potřeba sedmipásmová jízdenka za 54 Kč. Majitelům předplatní jízdenky pro Prahu postačí třípásmový lístek za 24 Kč. Pravidelní cestující, kteří díky tarifu PID ušetří nejvíce, budou pro cestu mezi Prahou a Kladnem potřebovat třípásmový doplňkový kupon (měsíční za 700 Kč nebo čtvrtletní za 1800 Kč) + kupon pro Prahu (nejvýhodnější za 3650 Kč na rok).

V rámci stávajících linek MHD Kladno bude zachován současný tarif MHD, ale nově zde budou uznávány také integrované jízdenky PID. Nejlevnější jízdenka PID pro jednotlivou jízdu bude v rámci Kladna za 18 Kč (přestupní na 30 minut) a nejlevnější předplatní kupon pro pravidelné cestování bude dvoupásmový (za 460 Kč na měsíc nebo 1200 Kč na čtvrtletí). Cestující, kteří jezdí mezi Prahou a Kladnem, budou moci přestupovat na MHD Kladnobez dalšího doplácení. Stávající Tarif MHD Kladno bude platit na všech linkách PID v rámci území města Kladna (dočasně kromě linek 330, 399, 608, 621 a 622) včetně dosavadních slev. Při stávajícím tarifu je měsíční jízdné v kladenské MHD 380 Kč, čtvrtletní 1120 Kč a jednorázové jízdné při platbě z elektronické peněženky 14 Kč s bezplatným přestupem. Zlevněné jízdné za 1 Kč (resp. rodičovské za 4 Kč) ale nebude platit na linkách číselné řady 3xx (300-399).

Integrované jízdenky lze koupit v Praze i na Kladně

Papírové jízdenky PID pro jednotlivou jízdu je možné zakoupit bez přirážky u řidičů autobusů na všech linkách PID, dále v Praze na prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy a na dalších vybraných místech (trafiky). Plný sortiment jízdenek PID nabízí také jízdenkové automaty PIDPro možnost využít předplatné jízdné je potřeba mít vystavenu Průkazku PID. Tu lze zařídit na počkání v Praze na prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy a také na prodejních místech dopravce ČSAD MHD Kladno na kladenském autobusovém nádraží a na náměstí Svobody. Časové kupóny k průkazce PID lze pak zakoupit na prodejních místech v metru a výše uvedených prodejních místech dopravce ČSAD MHD Kladno. Vydávají se též na pokladnách ČD např. ve stanicích Kladno, Kladno město nebo Slaný. Elektronické kupony na čipovou kartu Lítačka je možné si nechat nahrát zatím pouze v Praze na běžných předprodejních místech.

Informační kampaň – informátoři, letáky i historický autobus

V týdnu před změnou budou do všech dotčených měst a obcí distribuovány informační materiály včetně nových jízdních řádů. Před změnou i v prvních dnes po změně včetně prvního dne po školních prázdninách budou na klíčových bodech přítomni informátoři, kteří poradí, jak nově cestovat. Infostánky PID najdou cestující v Praze na Nádraží Veleslavín a v Kladně na Náměstí Svobody. Během pondělí 28. 8. 2017 se budou moci lidé mezi Kladnem a Prahou svézt také historickým kloubovým autobusem značky Ikarus. Kompletní informace o integraci Kladenska včetně map, jízdních řádů i tarifních informací najdete na www.pid.cz.

Pozor na výluky!

Souběžně se zahájením provozu nových linek Pražské integrované dopravy je bohužel nutné počítat s některými omezeními vyvolanými silničními uzavírkami i železniční výlukou. Až do října 2017 bude po jednotlivých etapách omezován provoz na Evropské ulici v oblasti Divoké Šárky a Dědiny, proto je nutné počítat s větším zdržením než obvykle. Od 22. srpna do 3. září bude také přerušen provoz vlaků mezi Veleslavínem a Hostivicí, takže bude nutné při cestě vlakem do Kladna použít v uzavřeném úseku náhradní autobusovou dopravu.

Zdroj: TZ Ropid

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou