DPP prozradil podrobnosti k novým autobusům

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal smlouvy s vítězem výběrových řízení na nové autobusy, a to se společností SOR Libchavy. Do pěti let by tak měl od českého dodavatele obdržet 150 nízkopodlažních kloubových autobusů a 50 standardních (částečně nízkopodlažních LE) autobusů.

Termín dodávky a počty těchto vysoutěžených autobusů budou přesně stanoveny až po jednání s dodavatelem. Dodávky a počty autobusů v dalších letech budou záležet na aktuální potřebě a finančních prostředcích s tím, že smlouvy jsou uzavřeny na pětileté období.

Za jeden nízkopodlažní kloubový autobus činí náklady 7,1 milionů korun, za standardní (částečně nízkopodlažní) autobus 4,3 milionů korun. Celkem by měl DPP za tyto nové autobusy vynaložit částku přesahující 1,2 miliardy korun. Touto investicí v podobě 200 nových autobusů zajistí DPP potřebné snížení průměrného stáří vozového parku.

„Jde o významnou investici do obnovy vozového parku. Do budoucna chceme maximálně preferovat kolejovou dopravu a stavět nové tramvajové trati. Bez autobusů se ale pražská veřejná doprava ještě dlouho neobejde. Proto je nutné vozový park modernizovat. Cílem je, abychom se ze současného průměrného stáří devět let dostali na ideální úroveň 7,5 roku,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. 

V rámci výběrového řízení byla významným kritériem také spotřeba nafty, tudíž by nové vozy měly šetřit i provozní náklady. Nové vozy plní aktuálně nejpřísnější emisní limit EURO 6 a z hlediska emisí jsou prakticky srovnatelné s autobusy na CNG. Všechny autobusy budou vybaveny celovozovou kompresorovou klimatizací, kterou ocení pasažéři obzvlášť v letních měsících. Za zmínku stojí rovněž automatický hasicí systém v prostoru motoru, jenž by měl zvýšit bezpečnost dopravy. Autobusy disponují mj. couvacími kamerami, kloubové autobusy navíc i kamerami pro sledování obou boků zadní části vozidla.

Mezi klady nových vozidel dále patří: kamerový systém se záznamem (interiér vozidla, čelní nehodová kamera), a to v souladu s podanou registrací k ÚOOÚ. Novinkou je systém automatického počítání cestujících. V kloubových autobusech bude možné současně přepravovat dva invalidní vozíky. Ve standardních autobusech (vozech pro příměstské linky) bude nainstalováno zařízení pro prodej jízdenek s akceptací bezkontaktních karet.

DPP bude dále pokračovat v krocích ke zlepšení vozového parku pražské MHD. V současné době probíhá výběrové řízení na standardní nízkopodlažní autobusy v počtu 300 ks. DPP má aktuálně v evidenčním stavu 1 177 ks autobusů (k datu 31. 8. 2017).

Zdroj: TZ DPP

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.