Vídeňské soupravy metra „vybrzdily“ 1,6 GWh energie za rok

Přibližně rok testoval vídeňský dopravní podnik ve stanici metra Hardeggasse rekuperační jednotku. Nyní Wiener Linien hlásí, že pilotní projekt překonal očekávání. Během jednoho roku „vybrzdily“ soupravy 1,6 GWh elektrické energie.


Rekuperovaná brzdná energie zastavujících souprav metra a tramvají ve vídeňské MHD doposud prostřednictvím stejnosměrné elektrické sítě sloužila k pohonu rozjíždějících se vozů metra a tramvají. Velká část vídeňských souprav byla potřebnou technologií vybavena již při výrobě, starší vozy jsou mezitím modernizovány. Jenže pokud zrovna ze stanice žádný vlak neodjížděl, zůstala rekuperovaná elektrická energie bez využití a proměnila se v energii tepelnou.

Soupravy metra pohání i eskalátory či výtahy

Přibližně před rokem proto vídeňský DP ve stanici metra Hardeggasse na lince U2 zahájil projekt Brake Energy. Díky novému měniči napětí lze nyní nevyužitý stejnosměrný proud ze souprav přeměnit na střídavý, který následně prostřednictvím staniční sítě pohání i elektrická zařízení ve stanicích jako osvětlení, eskalátory či ventilaci.


Během ročního testování dodaly soupravy na lince U2 do sítě 1,6 GWh energie (ekvivalent přibližné roční spotřeby 360 průměrných domácností), díky čemuž dopravnímu podniku na fakturách za energii ušetřily bezmála 100 000 euro. Díky pozitivním výsledkům chce vídeňský dopravní podnik Wiener Linien zřídit dalších pět rekuperačních stanic, které budou rozprostřeny napříč sítí MHD a přispějí k další úspoře energie, respektive efektivnějšímu využití brzdné energie.

Zdrj: TZ, Foto: Stanice Hardeggasse na lince U2 © Wiener Linien / Manfred Helmer

Grafika: Brake Energy © Wiener Linien

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.