Před 40 lety začalo ve Vídni jezdit metro

Celkem 5 tras, 83 kilometrů, 109 stanic, vice než 15 miliónů ujetých kilometrů na pěti trasách metra, za rok 2017 vice než 450 miliónů pasažérů a od října 2017 pokrytí vysokorychlostním internetem: Vídeň bez metra je nemyslitelná.


Přitom uběhlo sotva 40 let, co celé město zažívalo metrovou horečku. Dne 25. února 1978 – deset let od přijetí prvního usnesení vídeňského zastupitelstva – byly slavnostně otevřeny první tři kilometry trasy U1 ze stanice Karlsplatz do stanice Reumannplatz. Sám spolkový prezident Rudolf Kirchschläger se první soupravou svezl v kabině řidiče. Tou dobou byla trasa U4 mezi stanicí Heiligenstadt a Friedensbrücke již dva roky ve zkušebním provozu – avšak na stávajících kolejích městské dráhy. Během roku 1978 byl provoz zahájen na dalších třech úsecích tras U1 a U4.

Otevření prvního úseku metra U1 Reumannplatz – Karlsplatz, 25. 2. 1978. Foto: Wiener Linien


Celkem 9 miliard euro investic a 200 tisíc pracovních míst během 40 let

Podle Ulli Sima, radní pro životní prostředí a městský holding Wiener Stadtwerke, bylo zahájení provozu metra ve Vídni důležitým milníkem. Cestování metrem šetří čas, je ekologické a hnacím motorem v rozvoji města. A příběh pokračuje: výstavbou křížení tras U2/U5 se metro v budoucnu dál bude rozrůstat.

Otevření prvního úseku metra U1 Reumannplatz –
Karlsplatz, 25. 2. 1978. Foto: Wiener Linien

Do rozvoje metra bylo doposud investováno přes devět milliard eur. „Jedna souprava metra přepraví naráz až 900 cestujících. S tím nemůže konkurovat žádný jiný prostředek městské hromadné dopravy. A významný je i hospodářský přínos: výstavba a dostavba metra přinesla během posledních 40 let 200 tisíc nových pracovních míst“, doplňuje Günter Steinbauer, výkonný ředitel Wiener Linien.

Otevření prvního úseku metra U1, stanice Karlsplatz, 25. 2. 1978. Foto: Wiener Linien

Otevření linky U4 v roce 1978. Foto: Wiener Linien


Otevření linky U4 v roce 1978, stanice Friedensbrücke. Foto: Wiener Linien

Síť metra se rozrůstá společně s městem

Dne 2. září 2017 byly otevřeny nové stanice trasy U1 až do stanice Oberlaa. Červená trasa metra se tak stala s celkem 19 kilometry nejdelší trasou ve Vídni. V roce 2024 má být do provozu uvedena plně automatická trasa U5.

Linka U4 v roce 2017 u stanice Pilgramgasse. Foto: Wiener Linien

Nejnovější stanice na lince U1 Alaudagasse. Foto: Wiener Linien

Nová kronika k 40. výročí

Nejen příznivce metra, ale i širokou veřejnost potěší nová publikace „Kronika metra ve Vídni: usnesení – výsledky – zahájení“, ve které na sto stranách s fotodokumentací shrnul příběh metra historik Prof. Johann Hödl. Kronika bude za cca 15 eur k dostání od března v obchodě Dopravního muzea remise (Ludwig-Koeßler-Platz) a v online-shopu muzea na stránce https://shop.wienerlinien.at/

Linkové vedení vídeňského metra v roce 2018, doplněné o S-Bahn

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.