K čemu jsou dozorčí nesledující situaci ve stanicích metra?

V sobotu 7. dubna 2018 se v ulicích centra Prahy konal každoroční 1/2Maraton. To má za následek změny tramvajových linek. Navíc změny se mění podle toho, jak běží závodníci. Proto v takových dnech ROPID a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na svých webech vybízejí k používání metra.


„Dopravu v centru zajistí především linky metra, které budou dle přepravní poptávky případně kapacitně posíleny,“ tak zní hláška na webu DPP a Ropidu. Rada je to dobrá, pokud všechno v metru funguje.

Problém nastává, když souprava metra v stanici Malostranská hlásí, že stanice Dejvická je uzavřená a pro výstup je třeba využít stanici Hradčanskou a pokračovat tramvajovými linkami. To má za následek, že na Hradčanské vystoupí daleko více cestujících. Ti, kteří zde chtěli vystupovat, ti co jeli na Dejvickou, plus zvýšený počet cestujících jedoucí z 1/2Maratonu.

To, že stanice metra Dejvická fungovala (i dle ověření na infolince) a hlášení v metru bylo klamavé nechme stranou.




Člověk by očekával, že dopravní podnik prostřednictvím dozorčího ve stanici spustí dva eskalátory pro směr výstup, ale kdepak. Pěkně do velké fronty na pouze jedno jedoucí rameno. Někteří to vzdávají, resp. jdou po stojících prostředních eskalátorech pěšky nahoru. Říkám si, jestli dozorčí sedící nahoře u obrazovek se směje cestujícím, jak stojí nesmyslně velkou frontu před eskalátory a nebo spí a nemá vůbec ponětí, co se mu ve stanici děje. Nebylo by to nikterak zvláštní.

Takže když vyjedu po eskalátorech nahoru, jdu se podívat k tmavé kukani dozorčího. Už z dálky je skrz jedno průsvitnější okénko vidět, jakou má dozorčí pohodu. Nohy na stole, zabořený v křesílku v leže se sklopenou hlavou.




Zaťukám na okénko, dozorčí se probere a ptám se, zda je uzavřená stanice metra Dejvická, jelikož takové hlášení běží v metru. O ničem neví, dobře, opravdu asi chyba hlášení v soupravě. Na dotaz, zda by nebylo vhodné spustit druhé eskalátory, když se pod nimi tvoří davy vzniklé zvýšenou poptávkou odpovídá, že si ničeho takové nevšiml. Logicky, když leží v křesle s nohama na stole a s hlavou sklopenou.

Opět se ukázalo, že dozorčím tmavé kukaně nesvědčí. Zneužívají pracovní doby k podřimování a kdyby se v metru něco stalo, budou často ti poslední, kteří si toho všimnou.

Dopravní podnik by se měl zamyslet, zda při modernizaci stanic metra nepřistoupit i k modernizaci těchto kukaní pro dozorčí. Proměnit je v čisté a prosvětlené kanceláře, kde bude dozorčí cestujícím na očích, bude sledovat situaci ve stanici a zároveň bude poskytovat informace cestujícím o dopravě a tarifu. Inspiraci může podnik hledat v západních evropských metropolích.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.