Zkušební jízda prototypu KT4D ulicemi Prahy

Ve čtvrtek 24. 5. 2018 vyjela na zkušební jízdu Prahou tramvaj KT4D. Jednalo se o prototyp s ev. č. 001, který byl vyroben v roce 1973 na Smíchově a v pražské kolejové síti jezdil zkušebně už v letech 1973 až 1975.

O zkušební jízdě nakonec pražský dopravní podnik informoval zájmovou veřejnost a tak jízda po Praze vyvolala mezi tramvajovými nadšenci velký zájem


Krycí vlak zajistila muzejní „Kachna“ KT8D5

Prototyp KT4D na Mánesově mostě

Historie tramvají KT4D

V letech 1967 až 1973 vyvinuly závody ČKD Praha nový tramvajový vůz typu KT4D určený především na export do Německé demokratické republiky. Jeho klíčovým prvkem byl kloubový mechanismus pro nucené natáčení vozové skříně, na nějž byl jeho autorům Ing. Zdeňku Drbohlavovi a Ing. Josefu Vrzalovi udělen československý patent.

Dva prototypy č. 8001 a 8002 (později 001 a 002), jejichž vzhled vzešel z návrhu Františka Kardause, autora legendární tramvaje T3, byly dokončeny v roce 1973. V letech 1973 až 1975 byly oba vozy podrobeny náročnému zkušebnímu programu v Praze a následně v Postupimi. Sériová výroba tramvají KT4 probíhala v letech 1975 až 1997 a celkem bylo vyrobeno 1 746 vozidel. Kromě NDR se tyto vozy vyvážely do Sovětského svazu a Jugoslávie. Po tramvaji T3 se jednalo o druhý obchodně nejúspěšnější model závodu ČKD Tatra, který byl v této době uznáván největším výrobcem tramvají na světě.

Prototyp 001 sloužil do roku 1989 veřejné dopravě v Postupimi, následně byl odstaven a v letech 1998 až 2001 proběhla jeho zdařilá renovace. Od té doby je využíván ke smluvním vyhlídkovým jízdám. Druhý prototyp 002 sloužil v dopravě rovněž do roku 1989 a o dva roky později byl sešrotován. V roce 2017 byl prototyp 001 odeslán na střední opravu do Opravny tramvají DPP, kde navázal na zakázku středních oprav 12 modernizovaných vozů KT4DC, provedených pro stejného zákazníka v letech 2016 až 2017.

Zdroj: TZ DPP


Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.