V polovině května došlo ve stanici metra Bořislavka k brutální rvačce mezi cestujícími. Podle zveřejněného videa trvala rvačka téměř dvě minuty. Jelikož jsou stanice metra prošpikovány stovkami bezpečnostních karet a každá stanice je obsazena dozorujícím personálem, nabízela se otázka, zda si dozorčí dvouminutové rvačky na nástupišti všiml a jaké podnikl kroky. Zavolal alespoň Policii ČR?
Po sedmi dnech přišla z tiskového oddělení Dopravního podniku hl. m . Prahy odpověď: „Napadení v tomto případě nikdo z provozních zaměstnanců neviděl a nikdo napadení ani úraz nehlásil.“
Tato odpověď není nikterak uklidňující. Dokazuje, že i přes přítomnost dozorčího a stovky bezpečnostních kamer není pražské metro bezpečné. Pokud si totiž dozorčí nevšimne závažné rvačky na nástupišti pod kamerami, nevšimne si ani pádu osoby do kolejiště, nebo na eskalátorech. Nemluvě o jiných trestních (příp. teroristických) činech.
Tisková mluvčí Aneta Řehková zmiňuje, že dozorčí má i jiné povinnosti, než sledovat-dozorovat situaci ve stanici a uvádí výčet povinností dozorčího.
Povinnosti dozorčího v metru
- Řídí práci a kontroluje zaměstnance v provozu metra, podle předpisové soustavy na dráze speciální (metro).
- Řídí personál ve stanici (dělníka v dopravě – přepravního manipulanta), zajišťuje bezpečný chod stanice po dopravní a přepravní stránce.
- Organizuje práce ve stanicích metra, operativně řeší mimořádné situace a závady, obsluhuje dopravní a technologická zařízení.
- V případě potřeby spolupracuje se složkami integrovaného záchranného systému.
- Obsluhuje zařízení pro odbavování cestujících, dále obsluhuje panel signalizace stavu a závad technických a technologických celků ve stanici.
- Vykonává činnosti dozorčího stanice podle vnitropodnikových norem.
- Kontroluje veřejné i služební prostory stanice.
- Vede evidenci a zajišťuje odstraňování případných závad.
- Při poruše ústředního přestavování výměn zajišťuje ruční obsluhu, odpovídá za správné přestavení výměny dle pokynu SPT.
- Spolupracuje s dozorčím VII, VIII (vlakovým dispečerem) při zajišťování přesnosti, pravidelnosti a bezpečnosti vlakové dopravy.
- Dbá o svěřené prostředky a materiál, dodržuje zásady ochrany bezpečnosti a zdraví při práci.
- Dohlíží nad dodržováním zásad bezpečnosti a zásad požární prevence u zaměstnanců odborných služeb a dodavatelských organizací.
Jeden by řekl, že se dozorčí v práci nezastaví. Jenže z vypsaných činností se část z nich provádí během noční výluky, jiné se dělají jen nárazově, když se něco stane a jinak se v bodech opakuje, že má dozorovat provoz a bezpečnost v metru. Což se v praxi ukazuje jako problém.
Ze zkušenosti cestujících mezi neoficiální a častou náplň dozorčího ještě patří „dozorování se zavřenýma očima“, „studování společenských témat např. čtením týdeníku Rytmus života“, nebo jen klasické hraní her a chatování na mobilu-notebooku.
#KomentareCtenaruMHD86 (7) 🙂 pic.twitter.com/D3cJEtNd2r
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 12. června 2018
Stojí za zvážení, zda současná role dozorčích je správná. Zda dozorčím prospívá tmavá kukaň, ve které se schovávají. Tedy, dozorčím to pravděpodobně vyhovuje, ale neprospívá to zřejmě jejich pracovnímu nasazení a tím i bezpečnosti provozu ve stanici.
Nebylo by lepší po vzoru západních měst transformovat tmavou kukaň dozorčího v prosvětlenou kancelář, která zároveň poskytne informace pro cestující? Pracovník, který bude lidem na očích si zároveň nedovolí „dozorovat se zavřenýma očima“, nebo si číst časopis a naopak se bude věnovat své práci.
Nezapomeňme, že každého dozorčího si platíme za jeho dozorování bezpečnosti v metru. Proto bychom měli od něj vyžadovat, aby v pracovní době pracoval. Jde o naší bezpečnost. Nás, cestujících.