V posledních měsících často slyšíme, jak se pražský dopravní podnik a dalších dopravci potýkají s nedostatkem řidičů. Kvůli jejich nedostatku na trhu práce se stává, že některé spoje Pražské integrované dopravy ani nevyjedou, není možné zavádět nové linky – např. tunelbusy a poslední dobou se mluví o tom, že bude problém zajistit předvánoční posilový provoz.
Řidičů je nedostatek, bez rozporu. Ale nedochází s plýtváním současných řidičů? Například Dopravní podnik hl. m. Prahy, dopravce v systému Pražské integrované dopravy, posílá své řidiče a autobusy na externí zakázky mimo Prahu. Například do Neratovic, Kolína, Nymburka, či Milovic. Nedostatek řidičů proto nebude tak horkým tématem, pokud s nimi dopravní podnik „plýtvá“ na externích zakázkách po Středočeském kraji.
Jen pro České dráhy se jedná po velké množství zakázek. Konkrétní počty autobusů a řidičů však dopravní podnik nesdělil. Zaslal pouze výpis zakázek v období leden 2017 až květen 2018. „ČD a.s., která má veřejně obchodovatelné dluhopisy, mají výjimku a nemusí zveřejňovat informace o svých zakázkách, resp. o uzavření výběrových řízeních a o cenách. To je důvod, proč některá další data nelze zveřejňovat,“ napsala tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.
Podle zákulisních informací vzbudil dotaz velký poprask v dopravním podniku a následně bylo vidět, že došlo k omezení externích zakázek pro České dráhy ve Středočeském kraji. Jenže poslední dobou opět slýcháme, že je nedostatek řidičů a přitom byly nedávno vidět kloubové autobusy DPP jezdící za České dráhy na Kladensku. Proto byl dopravní podnik opětovně dotázán na přehled zakázek pro České dráhy v období do září 2018 a to včetně počtu nasazených řidičů. Na dotaz dopravní podnik odmítl odpověď a odkázal na zákon č. 106/1999 Sb.
Evidentně velmi nepříjemné téma pro podnik. Pro Pražany bude nepříjemné, pokud dojde k omezení provozu v Praze, či nebude zajištěn předvánoční posilový provoz v metropoli z výše popsaných důvodů.
Za ilustrační foto děkuji webu citybus.cz