Praha má nový design chytrých zastávek MHD. Uvolní DPP data o polohách vozidel?

K novému designu městských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola se dnes přidává i nový design zastávkového přístřešku a zábradlí. Autorem vítězného návrhu je duo Michala Froňka a Jana Němečka ze studia Artěl, spol. s.r.o. Výsledky tzv. jednacího řízení s uveřejněním, které vyhlásil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v polovině listopadu schválila i Rada hl. m. Prahy. První testovací prototyp bude uveden do provozu v říjnu 2019.



___________
„K čemu nám budou nové chytré zastávky MHD, když DPP nepustí, a bude dále tajit, data o polohách vozidel, ze kterých se vypočítávají reálné příjezdové časy spojů, “ Ondřej Matěj Hrubeš

 

“Chceme moderní metropoli se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit. Jsem rád, že se nyní tyto věci řeší skutečně profesionálně,“ říká radní pro oblast správy majetku Jan Chabr.

Zadáním jednacího řízení bylo navrhnout takový přístřešek, který je funkční, kvalitní, reprezentativní a má univerzální a nadčasový design. Porotci hodnotili i snadnou údržbu a odolnost proti vandalismu.

„Zvítězil velice kvalitní návrh, který bude věrně sloužit Pražanům po další desetiletí. Vítězné duo autorů, které získalo prvenství i v designové soutěži na set lavičky, koše a stojanu na kola, dokázalo, že lze skloubit funkčnost a eleganci,“vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.


Jak bude zastávka vypadat?

Vítězný návrh porota ocenila zejména za jeho designovou čistotu, variabilitu, komfort užívání a jednoduchost sériové výroby a celkové údržby. Nové přístřešky tak mají nejen estetický přínos ale i výrazně sníží náklady na provoz a údržbu. Vítězný přístřešek je z práškovaného litého hliníku černo šedivé barvy a kromě jedné bočnice určené k reklamním účelům má všechny ostatní stěny průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn orientační panel, který informuje o časech a datu, odjezdech, předpovědi počasí a také nese název zastávky.

Zajímavým prvkem vítězného návrhu je průchozí zadní stěna zastávky. Ta podle autorů umožní snadnější přístup a pohyb uvnitř přístřešku a v jeho okolí. Tento konkrétní typ s průchozí zadní stěnou je jen jedním z celé série různých variant přístřešků, které autoři navrhli.

Jaký je další postup?

Autoři vítězného návrhu budou mít nyní čas na dopracování návrhu a vytvoření testovacího prototypu. Testovací prototyp by měl být osazen v říjnu 2019. Po zapracování výsledků z testovacího režimu autoři uzavřou licenční smlouvu na využití díla s pražským magistrátem. Město poté vypíše výběrové řízení na dodavatele.

Zastávkové přístřešky se začnou obměňovat v roce 2021, kdy městu vyprší smlouva se současným dodavatelem městských přístřešků – JCDecaux. První kusy budou ty patřící JCD – prozatímní odhad je 767 kusů, následně se vymění dosluhující prvky.

Zdroj: TZ IPR Praha

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.