Jak jsme běželi 10. ročník závodu Pražská lítačka

V pátek 5. 4. 2019 se konal už 10. ročník Pražské lítačky. Jedná se o závod ve kterém používáte takticky prostředky MHD. V časovém limitu tří hodin je vaším úkolem nasbírat co nejvíce bodů. Jednotlivé body získáváte za každou linku MHD, kterou se svezete, avšak například za přívoz a vlak je víc bodů, než za autobus a tramvaj (pravidla závodu). Další body máte za jednotlivé zastávky, kde vystoupíte-nastoupíte a nakonec existují bonusové zastávky za extra počet bodů. Když to shrnu, čím více přestupujete a měníte prostředky a linky, tím více máte bodů.


Předchozí závody

Poprvé jsem se zúčastnil 5. ročníku a závod mě neskutečně chytl, že od té doby se účastním každoročně (kromě 7. ročníku). Pravda, nejlepšího výsledku jsem dosáhl hned při prvním závodu – 235 bodů, což nás s Honzou dostalo na 12. místo. Při šestém ročníku, který jsem běžel s Járou, jsme zvolili taktiku bonusové zastávky a první příměstskou zónu, která je také za více bodů. Výsledkem bylo 17. místo a 212 bodů. Největším propadákem byl ostudný výsledek při osmém ročníku, kdy jsme s Járou získali jen 160 bodů, což nás odsunulo na 28. místo. Tehdy jsme zvolili strategii bonusových zastávek a vlaků. Jenže druhá půlka závodu nám vůbec nevycházela podle představ. V devátém ročníku jsme získali s Honzou 231 bodů, které nás vrátili na důstojné 12.-14. místo a byl to náš historicky druhý nejlepší výsledek.

10. ročník

Pro letošní ročník jsem sestavil tým opět s Honzou. Po rozdání bonusových zastávek před startem jsme si dali za cíl taktiku s bonusovými zastávkami na Zbraslavi, Zadní Kopanině a v Řeporyjích. Start byl z Nákladového nádraží Žižkov a tak s pomocí vlaků nám přišel plán dobrý.

Odstartovali jsme na tramvaj a s pomocí přestupů na další tramvajové linky jsme mířili na Hlavní nádraží. Zastávkový úsek Olšanka – Lipanská jsme si střihli během, abychom získali další body za zastávky. Další běh byl z Bolzanovy ul. (zast. Hlavní nádraží) na nádraží a na druhé nástupiště odkud jel vlak na Radotín. Na stejném nástupišti jsme spatřili rychlík z Brna na Smíchov, u kterého už svítilo desetiminutové zpoždění. Riskli jsme proto rychlík s plánem přestupu na Smíchově na osobní vlak S7 do Radotína. Jenže výpravčí vypravil nejprve osobní vlak (a to se zpožděním asi 7 minut).

S rychlíkem jsme vyjeli asi po 13 minutách, které jsme vyčekali ve vlaku po doběhnutí. Naštěstí za námi měl jet další vlak S7 do Radotína na který jsme chtěli přestoupit na Smíchově. Jenže cesta na Smíchov byla rychlíkem pomalá a ještě jsme odčekali další minuty na vjezdu do nádraží.

Naše trasa


Ztráta dvaceti minut na začátku závodu byla znepokojující. Začali jsme proto řešit jiné alternativy. Bylo jasné, že tři bonusové zastávky nestihneme a musíme vymyslet jiný plán. Nejprve jsme koketovali s plánem na dvě bonusové zastávky, později jen s tou na Zbraslavi. Jenže nebylo jasné, jak velké zpoždění bude mít ten druhý osobní vlak. Proto jsme začali řešit variantu, zda původní plán neopustit zcela.

Ještě před zastavením vlaku na Smíchově jsme se rozhodli, že kašleme na “bonusovky” a musíme se zachránit bodově jinak. Volba padla na “vybouchání tramvajových linek” a k tomu zakomponovat bonusovou zastávku V Korytech. Nejprve jsme “vybouchali” všechny tramvajové linky na jedoucí Anděl – Lihovar, plus “dali” jednu autobusovou “třístovku”.

Následně jsme pokračovali přes Palackého most a do Podolí “udělat všechny linky jedoucí do Braníku a poté skrz Nusle do Michle a do “Koryt”. Body začaly rychle naskakovat a měli jsme radost, že jsme se trochu zahojili po tom špatném startu. Občas jsme zvolili běh mezi zastávkami, ale oproti jiným ročníkům jsme letos tolik nenaběhali.

Dále jsme se zaměřili na tramvajové linky ve Strašnicích a postupně se vraceli k cílovému Nákladovému nádraží Žižkov, jelikož i čas se začínal krátit. Měli jsme radost z bodů, které jsme nasbírali. Předběžné výpočty nám říkaly, že se dostaneme nad dvě stovky a později, že bychom se mohli dostat cca na 220, což jsme hodnotili za skvělý výkon s ohledem na ztrátu v prvních 40 minutách závodu. Náš odhad byl, že se umístíme do 15. místa. Nakonec z toho bylo 10. – 11. místo s 223 body. Bodově jsme dosáhli svého třetího nejlepšího výsledku, ale v v celkovém pořadí jsme se letos umístili nejvýš.

Už teď víme, jakou taktiku zvolíme na příští 11. ročník tohoto prima závodu.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou