Takhle má vypadat moderní zastávkový označník? To snad ne!

Tramvajová zastávka ve Vysočanech má nový označník. Někteří jej nazývají padající obludou podle vzhledu a sklonu. Takhle má vypadat moderní a vkusný označník dopravního podniku?


Firma Xanthus, která označník dodala ve spolupráci s pražským dopravním podnikem uvádí v tiskové zprávě a v článku na denik.cz, že podobný označník nemá v Česku ani v zahraničí obdobu. Někteří hned budou namítat, že to není pravda, protože elektronické označníky s tzv. e-papírem se už nějaký ten rok testují ve Vídni a v Brně.

Elektronický označník ve Vídní
Foto: Wiener Linien, Karl-Anton Isak

Elektronický označník ve Vídní
Foto: Wiener Linien, Manfred Helmer

Elektronický označník ve Vídní s jízdním řádem linky 49
Foto: Wiener Linien, Manfred Helmer

Jenže v případě těchto dvou měst jde opravdu o moderní a elegantní označník. Proto ten pražský opravdu nemá ve světě obdobu.

Označník v zastávce Nádraží Vysočany. Rok 2019.

Mimo jiné, firma Xanthus se proslavila i něčím jiným. Když zadáte její název do vyhledávače Google, „vylítnou“ na Vás zpravodajské články: Za úplatu vynášeli informace. Software pak dopravní podnik draze platilPražský dopravní podnik dál tají data o poloze tramvají. Zveřejnění brání smlouva s dodavatelem, Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software, Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusůPraha nesmí ukázat, kde jedou tramvaje a autobusy. Nenecháme se vydírat, říká Hřib a chce změnit celý systém řízení dopravy, Pražský dopravní podnik dostal od ÚOHS pokutu 600 000 korun DPP utíkají miliony. Chystá se zrevidovat nevýhodné smlouvy.

A teď k samotnému označníku, který má být revoluční, ale působí, že zaspal patnáct – dvacet let. Na vrcholku označníku se nachází anténka a dvě bradavice. Níže se nalézá symbol zastávky tramvaje a informace o projíždějících linkách. Tato nejdůležitější informace je na tomto sloupu nejméně čitelná. Čísla jsou zbytečně malá, špičky o směru trasy splývají s rámečkem čísla. Dále se zde nacházejí 4 řádky k informování pro nejbližší spoje. V Praze, kde na nejdůležitějších zastávkách jezdí mnohem více linek je prostor nedostatečný.

Horní část sloupku

Dolní část sloupku

Nejčitelnější je název zastávky, protože je jedná o vložený papír. Pod ním se nachází displej pro zobrazení jízdních řádů. Buď můžete vidět všechny jízdní řády, nebo jen vybrané. Avšak ovládání obrazovek je velmi pomalé. Není dobrá ani čitelnost displeje, jelikož má malé rozlišení. Piktogramy s vysvětlivkami u jednotlivých spojů jsou tak špatně čitelné. Kromě jízdních řádů můžete obrazovku přepnout i na linkové vedení tramvají. Bohužel mapa linek je neaktuální a nezahrnuje výluky. Přitom zrovna elektronická mapa by měla přínos v zobrazování skutečného linkového vedení.

Špatné rozlišení displeje je patrné např. u piktogramu na časy odjezdů.

Neaktuální linkové vedení tramvají

„Elegantní“ náklon označníku k cestujícím

Kritikou nového označníku nešetřil ani videopořad Metrobus v následujícím videu.

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.