V sobotu 18. 5. 2019 oslavil Hradec Králové 70 let trolejbusové dopravy. Na speciální linku s číslem 70 vyjely historické trolejbusy a autobusy. A to byl dobrý důvod k tomu navštívit město po více jak deseti letech.
Historická linka 70 vedla z Terminálu HD, přes Hlavní nádraží, Centrál, Magistrát města, Zimní stadion, Futurum do obratiště Pod Strání. Linka byla v provozu od 9 do 14 hodin v jednotném intervalu 10 minut.
Vypravení bylo pestré. Zájemci se mohli svézt následujícím vozy. Trolejbusy Škoda 8Tr9 – ev. číslo 136 z roku 1960, Škoda 9TrHT26 – ev. číslo 353 z roku 1979, Škoda 14Tr08/6 – ev. číslo 311 „původně hradecký vůz“ – rok výroby 1989/1990, kloubový Škoda 200Tr Sanos 01 – ev. číslo 329 z roku 1987. Dále byly na linku vypraveny autobusy ŠKODA 706 RTO MTZ – ev. číslo 28 z roku 1965, Škoda 706 RO (rok výroby 1951), Škoda 706 RTO lux (rok výroby 1970) a KAROSA B 732.1654 (rok výroby 1993) – ev. číslo 202.
Smutnou realitou jest, že pouze poslední jmenovaná Karosa B732 patří hradeckému dopravnímu podniku. Všechny ostatní vozidla si musel Hradec Králové půjčit od jiných subjektů. Bez pardubického dopravního podniku a dopravního spolku (PSHŽD) by Hradec neměl s čím oslavit trolejbusové výročí. Maximálně by mohl vypravit současné trolejbusy SOR, které by však veřejnost nezaujaly. Dva autobusy zapůjčil také podnik ČSAP, s.r.o. Nymburk.
Zda po sedmdesátileté nečinnosti hradeckého dopravního podniku se podaří založit historickou sbírku trolejbusů z odstavených vozidel Škoda 14Tr a Škoda 15Tr není s ohledem na historii jisté. Ale je paradoxem, že muzejní vozidla si museli Hradečáci objednat u svého letitého nepřítele se kterým si poměřují kde co.
Samotné oslavy proběhly pěkně zorganizované. Na Terminálu HD byl připravený bohatý program. Historická výstava, expozice vozidel a techniky a nechyběly ani stánky s občerstvením. Oproti oslavám 65 letům trolejbusů v sousedních Pardubicích, tady jsme si mohli dát v slunečném dni klobásu i s pivem. A tak alespoň v něčem Hradec zabodoval nad Pardubicemi.