Na kukačku: 70 let trolejbusů v Hradci Králové (2019)

V sobotu 18. 5. 2019 oslavil Hradec Králové 70 let trolejbusové dopravy. Na speciální linku s číslem 70 vyjely historické trolejbusy a autobusy. A to byl dobrý důvod k tomu navštívit město po více jak deseti letech.


Historická linka 70 vedla z Terminálu HD, přes Hlavní nádraží, Centrál, Magistrát města, Zimní stadion, Futurum do obratiště Pod Strání. Linka byla v provozu od 9 do 14 hodin v jednotném intervalu 10 minut.

Vypravení bylo pestré. Zájemci se mohli svézt následujícím vozy. Trolejbusy Škoda 8Tr9 – ev. číslo 136 z roku 1960, Škoda 9TrHT26 – ev. číslo 353 z roku 1979, Škoda 14Tr08/6 – ev. číslo 311 „původně hradecký vůz“ – rok výroby 1989/1990, kloubový Škoda 200Tr Sanos 01 – ev. číslo 329 z roku 1987. Dále byly na linku vypraveny autobusy ŠKODA 706 RTO MTZ – ev. číslo 28 z roku 1965, Škoda 706 RO (rok výroby 1951), Škoda 706 RTO lux (rok výroby 1970) a KAROSA B 732.1654 (rok výroby 1993) – ev. číslo 202.

Terminál HD byl nástupní zastávkou historické linky 70 a dějištěm doprovodného programu. Škoda 706 RTO CAR

Kolem terminálu kroužil elektrobus SOR, u kterého bylo prezentováno jeho dobíjení

Smutnou realitou jest, že pouze poslední jmenovaná Karosa B732 patří hradeckému dopravnímu podniku. Všechny ostatní vozidla si musel Hradec Králové půjčit od jiných subjektů. Bez pardubického dopravního podniku a dopravního spolku (PSHŽD) by Hradec neměl s čím oslavit trolejbusové výročí. Maximálně by mohl vypravit současné trolejbusy SOR, které by však veřejnost nezaujaly. Dva autobusy zapůjčil také podnik ČSAP, s.r.o. Nymburk.

Jediné hradecké historické vozidlo. Karosa B732.

Na sídlišti Pod Strání byla druhá konečná linky 70. Škoda 706 RTO CAR

Zda po sedmdesátileté nečinnosti hradeckého dopravního podniku se podaří založit historickou sbírku trolejbusů z odstavených vozidel Škoda 14Tr a Škoda 15Tr není s ohledem na historii jisté. Ale je paradoxem, že muzejní vozidla si museli Hradečáci objednat u svého letitého nepřítele se kterým si poměřují kde co.

Samotné oslavy proběhly pěkně zorganizované. Na Terminálu HD byl připravený bohatý program. Historická výstava, expozice vozidel a techniky a nechyběly ani stánky s občerstvením. Oproti oslavám 65 letům trolejbusů v sousedních Pardubicích, tady jsme si mohli dát v slunečném dni klobásu i s pivem. A tak alespoň v něčem Hradec zabodoval nad Pardubicemi.

Linka 27 na konečné Pod Strání

O jízdu historickými vozidly na lince 70 byl velký zájem. Škoda 706 RTO LUX

Pardubický trolejbus Škoda 14Tr v Palachově ulici

Autobus Karosa B732 v zastávce Zimní stadion

Zimní stadion. ŠKODA 706 RTO MTZ – ev. číslo 28 z roku 1965

Trolejbus SOR 12 TNB na pravidelné lince 27

Trolejbus Škoda 200Tr Sanos 01 – ev. číslo 329 z roku 1987 zapůjčený z Pardubic v ulici Komenského

Škoda 706 RTO LUX klesá od Krajského soudu

Škoda 8Tr před Krajským soudem

Trolejbus na lince 6 na křižovatce Pospíšilova x Čs. armády

Škoda 9Tr v zastávce Magistrát města

v zastávce Muzeum

Před sokolem v zastávce Muzeum

Autobus linky 13 na třídě Karla IV.

Škoda 14Tr na Dukelské třídě

Linka 3 na Dukelské třídě

 

Škoda 9Tr na Dukelské třídě

Škoda Sanos před Hlavním nadraží

“Moderní” trolejbus na lince 2 před Hlavním nádraží

Trolejbus linky 3 na rondu před nádražím

Karoda B732 na rondu před nadražím

Škoda 9Tr u Muzea

Ciťák na lince 16 u Muzea

Škoda Sanos na Slezském Předměstí

Linka 27 s parciálním trolejbusem v nástupní zastávce Slezské Předměstí, Cihelna

Škoda Sanos na rondu před nádražím

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou