Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD a od dnešního dne nasadí na vybrané linky další hybridní autobus, tentokrát Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value. Jedná se o městský nízkopodlažní autobus standardní délky 12 metrů.
Hybridní řešení i v tomto případě znamená kombinaci pohonu pomocí spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů. Autobus obdržel evidenční číslo 4998 a cestující jej mohou do 10. října vyzkoušet zejména na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. Na stejných linkách bude DPP do konce září testovat i hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid.
Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší, navíc podmínky v Praze nelze úplně srovnávat s jinými evropskými metropolemi. Proto DPP oslovil další výrobce s cílem otestovat jejich řešení hybridních vozidel v reálném provozu v Praze. Nákup hybridních autobusů se jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Podmínkou zavedení vozidel na čistě alternativní pohon je ale vybudování nabíjecí a plnící infrastruktury v Praze, což je však časově poměrně náročné. Hybridní vozidla budování dodatečné infrastruktury nevyžadují. Proto mohou do doby, než se podaří zrealizovat některý z projektů bezemisních autobusů zajišťovat požadované výkony s nižším dopadem na životní prostředí než naftová vozidla.
Naftové autobusy, které DPP v současnosti pořizuje, splňují nejpřísnější emisní normu Euro VI. Jejich emise jsou na obdobné úrovni jako u CNG vozidel. Autobusy s emisními třídami Euro V a Euro VI tvoří 76 % flotily autobusů DPP, přičemž tento podíl se díky průběžné obnově neustále zvyšuje. Pro další snížení emisí z veřejné dopravy, ale i splnění připravovaných evropských norem DPP pracuje na projektech bezemisních a nízkoemisních vozidel. Kromě nákupu plně elektrických autobusů a trolejbusů, pro které je však nezbytné v Praze vybudovat dostatečnou nabíjecí infrastrukturu, a přípravy projektu vodíkového autobusu, se jako další možnost snižování emisí jeví autobusy s dieselelektrickým hybridním pohonem. Kromě nižších emisí a hlučnosti je další výhodou hybridních vozidel v testované konfiguraci dojezd srovnatelný s klasickými vozidly se spalovacím motorem.
Autobus, který bude DPP následující 2 měsíce testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy. V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů.
Iveco Urbanway Hybrid 12 m je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 86 cestujících: 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI a trakční elektromotor s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.
DPP bude testovaný autobus Iveco spolu s hybridním autobusem Solaris nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek:
- 133 (Florenc – Sídliště Malešice)
- 165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
- 175 (Florenc – Háje)
- 207 (Staroměstská – Ohrada)
- 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Technický popis vozidla:
- Výrobce: Iveco France S.A., Venissieux, Francie
- Obchodní označení: Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value
- Palivo: motorová nafta / možnost použití biopaliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej, biopaliva druhé generace dle EN15940)
- Vznětový motor: Iveco Tector EURO VI c o objemu: 6728 cm³ s technologií HI-SCR
- Maximální výkon: 210 kW/2500 ot./min.
- Výkon generátoru: 140 kW
- Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 195 kW)
- Celková délka: 12 m
- Šířka: 2,5 m
- Výška: 3,291 m
- Rozvor náprav: 6,12 m
- Provozní hmotnost: 12 860 kg
- Největší povolená hmotnost: 18 745 kg
- Nejvyšší rychlost: 72 km/h
Zdroj: TZ DPP