Počet lidí, kteří cestují brněnskou MHD bez platného jízdního dokladu, dál ubývá. Pracovníci přepravní kontroly DPMB přistihli v roce 2019 celkem 55 531 cestujících bez jízdenky, což je o 3,5 tisíce méně než v roce předchozím. Nejčastěji bez jízdenky vyjedou mladí lidé ve věkové skupině 18-25 let.
„Trvalý pokles neplatících cestujících je pro nás pozitivním signálem a svědčí o zlepšující se dostupnosti jízdních dokladů. Lidé si je mohou zakoupit přes internet z pohodlí domova, přes mobilní aplikace, smsky, nebo ve vybraných automatech zaplatit bezkontaktně. Přelomový bude letošní rok, kdy plánujeme zavést možnost bezkontaktní platby za jednorázové jízdenky přímo ve vozech,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Dalším důvodem je jistě i finanční dostupnost, jízdné se v Brně nezdražovalo od roku 2012,“ dodává. Držitelům elektronických předplatných jízdenek také podnik zasílá připomínku o blížícím se konci platnosti jízdenky.
- Nad aplikací Pozor tramvaj! se zavřela voda
- Festivalové jízdenky mají v Ostravě úspěch
- Speciální linka H1 pro hendikepované vyjede 26. července 2024 naposledy
- Mobilní tabla: Po upadlém kole část flotily tramvají KT8N odstavena z provozu
- Berlín zavede v metru poloautomatický provoz
Revizoři DPMB provedli v roce 2019 kontrolu ve 119 tisících vozidlech. Pokutu za jízdu bez platného jízdního dokladu čím dál častěji platí cestující přímo ve voze bezkontaktně. „Všichni revizoři jsou vybaveni bankovními terminály. Lidé jim loni bezkontaktně na místě uhradili devět tisíc pokut, což je o tři a půl tisíce více než v roce 2018,“ řekl Havránek. Čím dál větší oblibě se těší i placení pokut přes eshop BRNO iD, této možnosti využili hříšníci v 1600 případech, to je 2,5 krát více než loni.
Na poklesu počtu cestujících bez platné jízdenky se podílí i tzv. podmíněné amnestie, které DPMB čtyřikrát do roka podniká (dvě denní a dvě noční). Cestující, kteří jsou v tento den přistiženi bez platného jízdního dokladu, si mohou namísto pokuty zakoupit čtvrtletní nebo roční předplatní jízdenku. „Amnestii v loňském roce využilo 40 procent z 433 v tyto dny neplatících cestujících. Na základě dlouhodobého sledování můžeme říci, že má tato akce žádaný efekt, protože zhruba polovina z těchto lidí, si následně opět předplatní jízdenku zakoupí,“ vysvětluje vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.
Dopravní podnik města Brna zaměstnává 44 revizorů, z toho 9 žen. Část pracovníků přepravní kontroly bývá vyčleňována na posílení týmu preventistů a informátorů při větších výlukách, změnách v provozu nebo např. na začátku akademického roku.
Pokuta za cestování bez platného jízdního dokladu je v Brně 800 Kč + jízdné při zaplacení do pěti pracovních dní, poté se vyšplhá na 1500 Kč + jízdné.
TZ DPMB
- Nad aplikací Pozor tramvaj! se zavřela vodaSnaha ochránit nepozorné chodce vyústila v testování aplikace, která má upozornit na blížící se tramvaj. Původně se zapojilo pouze pár vozů a občas je vidět i souprava s nálepkou na dveřích. Po velkém … Pokračovat ve čtení
- Festivalové jízdenky mají v Ostravě úspěchVíce než 4,7 tisíce prodaných festivalových jízdenek v celkové hodnotě přes milion korun. Dopravní podnik Ostrava (DPO) i letos v době konání letních festivalů nabídl zákazníkům speciální zvýhodněné sedmidenní jízdné v ceně 250 korun. Jízdenka … Pokračovat ve čtení
- Speciální linka H1 pro hendikepované vyjede 26. července 2024 naposledyZ důvodu minimální a stále klesající poptávky cestujících skončí k 26. červenci 2024 po více než 30 letech provoz speciální autobusové linky H1 v aktuální trase Náměstí Republiky – Chodov. Náhradou … Pokračovat ve čtení
- Mobilní tabla: Po upadlém kole část flotily tramvají KT8N odstavena z provozuKvůli nehodě, při níž za jízdy upadlo kolo tramvaji KT8N, nyní jsou některé vozy tohoto typu odstaveny z provozu, jak informuje server mobilnitabla.cz. Podle webu sledující pražské tramvaje se má jednat … Pokračovat ve čtení
- Berlín zavede v metru poloautomatický provozBerliner Verkehrsbetriebe (BVG) poprvé zavede v Berlíně na linkách metra U5 a U8 systém řízení vlaků založený na systému CBTC (Communication Based Train Control – řízení vlaku založené na komunikaci). Moderní … Pokračovat ve čtení