Tramvaje T4 dojezdily po 51 letech v německém Halle

V pátek 28. února 2020 byl ukončen provoz tramvají ČKD Tatra v německém Halle. Stalo se tak v tichosti, pouze s papírem A4 za oknem řidiče. Jízdní řád od 2. března s vysokopodlažními spoji nepočítá.

Tramvaje T4 (a vlečné vozy B4) jezdily v Halle od roku 1969. Až do devadesátých let tvořily jednotný vozový park ve městě. Vypravovány byly ve dvojicích i trojicích. Oficiální rozloučení s tramvajemi Tatra proběhlo už v roce 2013, kdy dopravní podnik zařadil do provozu 12 nových tramvají Bombardier MGTK-2. Ty navázaly na dodávku vozů MGTK z let 2004 až 2005.

Souprava T4DC+T4DC+B4DC v Halle na lince 1 (rok 2012)

I přes oficiální rozloučení s „Tatrovkami“, bylo možné od roku 2013 potkávat ještě 2-3 soupravy v provozu. Vypravovány byly především na linky s posilovými spoji, stabilně se objevovali nejprve na lince 1 a v posledních letech na lince 3.

V roce 2019 uspořádal dopravním podnik oslavu k 50. výročí od zahájení provozu tramvají T4. Součástí oslavy bylo korzo tramvají Tatra a jízdy po městě.

Interiér vozu T4DC v Halle (rok 2012)

Tramvajové muzeum v Halle se může pyšnit už několik let čtyřmi historickými vozy z dílny ČKD Tatra. Vůz ev. č. 900 v provedení ZT4D (tramvaj se stanovištěm řidiče na obou stranách), vůz ev. č. 901 typu T4D z roku 1971, vůz ev. č. 931 T4D z roku 1978 a vlečný vůz ev. č. 101 typu B4D. Zda řady muzea rozšíří i zástupce modernizované verze T4DC/B4DC se nechme překvapit.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.