Chomutov má první historický trolejbus, připomíná zahájení provozu v roce 1995

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova má první historický trolejbus. Vůz Škoda 15 Tr prošel kompletní opravou a získal původní modro-bílý lak. Kloubové trolejbusy Škoda 15 Tr zahajovaly v Chomutově provoz v roce 1995. V posledních letech byly postupně vyřazovány a nahrazovány novějšími vozidly.

V květnu 2017 rozhodlo vedení dopravního podniku, že si ponechá vůz Škoda 15 Tr s evidenčním číslem 008 a opraví jej do historické podoby. Ostatní vozy byly odstaveny z pravidelného provozu. Některé vozy byly následně prodány do jiných měst, další byly sešrotovány a část jich zůstalo odstavených ve vozovně. Na linky místo nich vyjely nové nízkopodlažní trolejbusy Škoda 26 Tr a 27 Tr.

První roky trolejbusu Škoda 15 Tr v Chomutově. Foto: Jindřich Petráček

Dnes už historický trolejbus s číslem 008 jezdil na pravidelných linkách od zahájení provozu trolejbusů v Chomutově 1. 7. 1995 až do 1. 6. 2018, kdy byl naposledy vypraven na turnus 53/1. Tehdy měl najezděno 917 948 km. Podle záznamů dopravního podniku se jednalo o téměř bezporuchový vůz.

Vůz 008 po jedné z pravidelných oprav. Foto: DPCHJ

V sobotu 30. 6. 2018 ještě proběhla v Chomutově a Jirkově rozlučková jízda s trolejbusy typu Škoda 15 Tr, na kterou Dopravní podnik Chomutova a Jirkova (DPCHJ) vypravil vůz 008.

Zajímavostí na trolejbusu bylo osazení tramvajového zvonku, se kterým jezdil přibližně tři roky. Na přelomu let 2008/2009 byla externě provedena střední oprava bez prvků modernizace. Takto opravený trolejbus vozil cestující, až do května 2018.

Vůz 008 ještě v pravidelném provozu. Foto: DPCHJ
Oprava trolejbusu do historické podoby. Foto: DPCHJ
Oprava trolejbusu do historické podoby. Foto: DPCHJ
Oprava trolejbusu do historické podoby. Foto: DPCHJ

9. dubna 2019 byl trolejbus naložen na podvalník a odvezen do plzeňské firmy Bammer trade, kde podstoupil kompletní opravu. Vyměněny byly zkorodované části podvozku a karosérie, opravou prošel interiér, včetně podlahy a dveří. Trolejbus dostal nový lak, který má připomínat barevné schéma z roku 1995. Zkontrolován byl také stav uchycení náprav. Po elektrorevizi a zábrzdné zkoušce byl trolejbus 28. listopadu 2019 zpátky předán dopravnímu podniku.

Premiéru měl historický trolejbus s cestujícími 5. prosince 2019, jakožto „Mikulášský trolejbus“. Kromě připravovaných speciálních jízd je možné si vozidlo pronajmou k soukromé jízdě.

„Novoutou“ zářící historický vůz Škoda 15 Tr, ev. č. 008. Foto: DPCHJ
„Novoutou“ zářící historický vůz Škoda 15 Tr, ev. č. 008. Foto: DPCHJ

O historickém trolejbusu si povídáme také v 46. díle Dopravního podcastu

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.