Dopravní podnik města Hradce Králové testuje od 11. března do 10. dubna 2020 nízkopodlažní 12 m hybridní autobus IVECO URBANWAY Hybrid High Value. Autobus značky Iveco, který bude DPmHK po dobu jednoho měsíce testovat, používá ke svému pohybu technologii takzvaného sériového hybridu.
Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí rekuperací při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem.
- Polovina vlaků umožňuje nabíjet cestovní elektroniku
- Zástupci Prahy 6, Horoměřic a Nebušic přijali společnou deklaraci k podpoře MHD
- Poslední letošní etapa rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc C
- Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy
- Dopravní podnik města Brna vybaví vozidla systémem, který bude automaticky počítat cestující
Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a světelnému semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy.
Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 85 cestujících, z nichž je 29 sedících a 56 stojících. Je vybaven klimatizací pro cestující a řidiče a nezávislým topením. Má nerezové přídržné tyče a madla a je vybaven dvojitými USB zásuvkami.
Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI o objemu 6 728 litrů s výkonem 210 kW (286 HP) a trakční elektromotor o výkonu 120 kW (krátkodobě max. až 195 kW) s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.
Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i snížit uhlíkovou stopu z městské dopravy.
V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů.
Autobus bude nasazován na různé linky MHD, testovat se v provozu bude nejenom spotřeba vozidla, ale i jeho další provozní vlastnosti a následně se po ukončení jeho provozu budou vyhodnocovat i připomínky našich řidičů a cestujících.
TZ DPmHK