Bez velkolepého uvítání, ale vyjela. První tramvaj, kterou kompletně sestrojili zaměstnanci Dopravního podniku města Brna v ústředních dílnách, vyjela na první jízdy s cestujícími. Prvním oficiálním pasažérem se stala primátorka města Brna Markéta Vaňková. Jedná se o první klimatizovanou a plně nízkopodlažní tramvaj v Brně, do roku 2024 jich vyjede z dílen až 41.
„Jsem velmi pyšná, že v brněnském dopravním podniku umíme sami sestavovat vozy a oceňuji úsilí, které do projektu zaměstnanci DPMB vkládají. Vzhledem k tomu, že design i jméno tramvají vybírali sami Brňané, považuji tyto vozy za jeden z dalších symbolů našeho města. V posledních týdnech je můžeme vídat s rouškou, zůstanou tak i symbolem této nelehké doby,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
- Provoz PID během vánočních a novoročních svátků
- 5 let lipské služby Flexa: Úspěch na celé čáře
- Kukátko → Dopravní podniky soutěží o titul nejhezčí vánoční tramvaj 2024
- Dálnice D4 se otevřela řidičům, první dopravní PPP projekt zrychlí cestu na jih
- „Nulový kupón“ si ostravští senioři prodlouží přímo v tramvaji
„Jedná se o první klimatizovanou tramvaj v Brně, což je další velký krok pro pohodlí cestujících zejména v letních měsících. Potvrzují tak strategii městské hromadné dopravy v Brně – nakupovat nové vozy výhradně vybavené klimatizací. Konkrétně těchto tramvají bude ve městě do roku 2024 jezdit až 41 a v provozu nahradí starší vozy typu K2 a jejich podtypy,“ řekl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl. Vedle klimatizace v prostoru pro cestující je další předností vozů i plná nízkopodlažnost, kdy je přístup do vozidla všemi dveřmi bezbariérový. Dalšími výhodami je vysoká teplotní a hluková izolace vozidel a USB nabíječky.
„Na montáži tramvají se v ústředních dílnách podílí pracovníci téměř všech profesí. Celkem se kompletace v různých fázích účastní přibližně 40 zámečníků, 30 elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. Další pak provádějí pomocné a přípravné práce. Při montáži byly nejobtížnější začátky, kdy se naši lidé museli seznámit se zcela novou koncepcí vozidla, která je zcela odlišná od předchozích. Jejich práce si velmi vážím a stojím si za tím, že naše ústřední dílny jsou v České republice unikátní,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Pracovníci ústředních dílen po vypuštění prvního kousku nezahálejí, pod rukama se jim už líhnou další Draci. Do provozu s cestujícími do poloviny května vyjede druhá tramvaj, na zkušební jízdy se v nejbližší době vydá v pořadí třetí vůz. V průběhu letošního roku by jich mělo do ulic vyrazit dalších šest. Cestující se s nimi nejčastěji svezou na lince 4.
Logo nových tramvají ponesou i upomínkové předměty, které podnik k této příležitosti vydává. Vedle čepicí a triček to budou i otvíráky, náušnice nebo přívěsky na klíče. Předměty budou dostupné v Informační kanceláři na Novobranské nebo na e-shopu DPMB.
Draci v číslech:
- 1,4 mld. Kč – to je cena za celý projekt Tramvaj pro Brno
- 31 – tolik tun váží jedna tramvaj bez cestujících
- 48 – váha vozu při maximální obsazenosti (v tunách)
- 49 – počet míst k sezení
- 122 – počet míst k stání
- 17 – tolik kilometrů kabelů najdete v jednom voze
- 80 – litrů barev padlo na lakování jednoho vozu
TZ DPMB