DPP zahájí 30. sezónu historické linky 41, dříve 91

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v sobotu 16. května 2020 zahájí již 30. sezónu historické linky č. 41 (dlouhá léta označovanou č. 91). Po oba víkendové dny na ni nasadí vůz č. 1304, jež nedávno prošel rekonstrukcí a je určený pro komerční jízdy. Jedná se o vlečný vůz se středním vstupem – „krasin“, kterých v minulosti v Praze jezdilo celkem 280 kusů.

Vůz, kterým se budou moci cestující o tomto víkendu projet, pochází z první dodávky těchto nezapomenutelných vozů z dubna roku 1930 a od jeho vjezdu na pražské koleje tedy uplynulo rovných 90 let.

Historická linka č. 41 opět v provozu

DPP zve všechny zájemce na první letošní jízdy historické linky č. 41. Jednorázové jízdné na historické lince činí:

  • pro dospělé 35 Kč (denní jízdné 100 Kč)
  • pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let 20 Kč (denní jízdné 60 Kč).

V motorovém voze lze jízdné uhradit bezhotovostně platební kartou, ve vlečném voze je prozatím možná pouze platba v hotovosti. Linka pojede na trase Brusnice – Planetárium.

Krasinu je devadesát

V prvních letech provozu pražských elektrických drah bývaly v provozu zpravidla jen motorové vozy, vlečné se používaly jen v době zvýšených přepravních nároků. Postupem doby se situace změnila a vlečné vozy se staly nedílnou součástí pražské městské hromadné dopravy. Využíváno bylo několik typů, nejen ty přestavěné z vozů koněspřežné tramvaje, ale postupně byly dodávány nové typy – „vamberáky“, „vajíčka“ a „plecháče“.

V roce 1929 začaly Elektrické podniky ve spolupráci s Ringhofferovými závody připravovat zcela nový typ vlečného vozu – „krasin“, který měl jen jednu plošinu uprostřed, z níž se vcházelo od dvou oddílů. Plošina byla proti vnitřku položena níže, takže se fakticky jednalo o první částečně nízkopodlažní tramvajový vůz v pražské MHD. Výška podlahy střední plošiny se pohybovala kolem 390 milimetrů nad úrovní dlažby. Návrh konstrukce schválilo ministerstvo železnic 16. ledna 1930.

První vozy byly nasazeny do provozu již v dubnu 1930 a brzy se staly jednou z nejoblíbenějších pražských tramvají všech dob. Vůz č. 1307 byl v roce 1930 představen na mezinárodní výstavě v Poznani. V roce 1930 byly dodány i dvě soupravy dvojčitých motorových vozů, které byly vzhledově a také značně konstrukčně shodné s vlečnými vozy „krasin“. Zkušenosti s těmito motorovými vozy ovšem nebyly zdaleka tak dobré, jako s vlečnými vozy, proto byly do roku 1951 vyřazeny z provozu. Letos v dubnu tak uplynulo již 90 let, co vůz č. 1307 slouží v pražské MHD.

TZ DPP