Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Provoz PID během vánočních a novoročních svátkůBěhem letošních vánočních a novoročních svátků a prázdnin bude tradičně upraven provoz veřejné dopravy v Praze i Středočeském kraji. Na Štědrý den bude PID jezdit podle sobotních jízdních řádů s ukončením denního provozu tramvají … Pokračovat ve čtení
- Nové trolejbusy Škoda 27 Tr pro PlzeňPlzeňské městské dopravní podniky (PMDP) ještě do konce letošního roku zařadí do provozu 9 nových bateriových trolejbusů. Jedná se o 5 dvanáctimetrových vozů typu 26 Tr a 4 osmnáctimetrové vozy typu 27 … Pokračovat ve čtení
- Do pravidelného provozu v Praze vyjíždí první elektrobusy SOR ENS 12Do pravidelného provozu MHD v Praze zítra, tj. ve čtvrtek 18. prosince 2025 vyjede nový typ elektrobusu SOR ENS 12. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypraví první 4 vozy z garáže Vršovice na … Pokračovat ve čtení
- Jolanda i Pikador. Budějovice vybraly jména trolejbusům v anketěUznávaný pediatr, osobnosti z historie i kartářka, která vykouzlila úsměv na rtech celému Česku. Po těch nyní nesou jména nové českobudějovické trolejbusy. S jejich křtem Dopravní podnik města České Budějovice spojil převzetí finálních 21 z celkem 35 nových trolejbusů Škoda 33TR. … Pokračovat ve čtení
- Darujte Dopravní podcastUdělejte radost sobě, či svým blízkým a přátelům. Darujte předplatné Dopravního podcastu. S předplatným získáte přístup k celým epizodám a také k archivu už vydaných rozhovorů. Odebírat podcast můžete na platformách Patreon … Pokračovat ve čtení


