Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- DPP nakoupí dalších 23 trolejbusů Bozankaya SNG 12TDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech uzavřel prováděcí smlouvu se společností Bozankaya na nákup dalších 23 trolejbusů Bozankaya SNG 12T s elektrovýzbrojí Medcom a jedné sady hardware a software pro diagnostiku … Pokračovat ve čtení
- Každý rok se do Prahy přistěhuje malé okresní město, 46 % všech cest po Praze zajistí MHDHlavní město úspěšně dokončilo aktualizaci svých Územně analytických podkladů (ÚAP), klíčového dokumentu pro plánování a rozvoj města. Dokument zahrnuje nejnovější data o území nebo jeho hodnotách a limitech. Nová verze se mnohem … Pokračovat ve čtení
- Esslingen rozšíří vozový park trolejbusů o vozy Škoda 32Tr a 33TrCelkem 46 trolejbusů dodá plzeňská Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro drážní a městskou bezemisní mobilitu, do německého Esslingenu. Tamní dopravní podnik – Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar – vybral společnost … Pokračovat ve čtení
- Dubnové změny linek PIDOd 1. dubna 2025 dochází k několika trvalým změnám linek PID jak v Praze, tak ve Středočeském kraji. Nejvýznamnější novinkou je zavedení nové vlakové linky S61, úprava linek MHD v Kutné Hoře a změna trasy … Pokračovat ve čtení
- Středočeský kraj plánuje zdražení MHD, hrozí nárůst aut v Praze?Středočeský kraj připravuje zdražení jízdného ve veřejné dopravě, které by mělo vstoupit v platnost od ledna 2026. Podle plánů má cena elektronických jízdenek a kuponů vzrůst o pětinu, u papírových jízdenek dokonce … Pokračovat ve čtení