Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Výzva! Nominujte Vánoční tramvaje a trolejbusy 2025 do oblíbené anketyA je tady další ročník ankety o "Nejhezčí vánoční tramvaj a trolejbus". Stejně jako v minulých letech, nejprve přichází nominační část. Vyzýváme všechny čtenáře, aby posílali tipy na vánočně vyzdobené tramvaje a … Pokračovat ve čtení
- Plzeň: Nová propojka U Panasoniku je hotová. Vzniklo obratiště Malvíny pro novou trolejbusovou linku 22Plzeňská dopravní síť se na Borských polích rozrostla o novou infrastrukturu. Město 4. prosince převzalo nově vybudovanou komunikaci v ulici U Panasoniku, která propojuje ulice Folmavská a Ke Karlovu. Stavba za více … Pokračovat ve čtení
- Škoda Group představila nový elektrický vlak pro EstonskoEstonský dopravce AS Eesti Liinirongid (Elron) a Škoda Group představili zcela nový elektrický vlak pro Estonsko. V okolí hlavního města Tallinn bude jezdit celkem šestnáct těchto moderních jednotek. První z nich vyjede do provozu … Pokračovat ve čtení
- V rámci rekonstrukce stanice metra Flora začíná hloubení šachty pro budoucí výtahyDva měsíce po zahájení prací na kompletní rekonstrukci stanice metra Flora a jejím bezbariérovém zpřístupnění vstupuje tato investiční akce do další klíčové fáze. Při příležitosti zahájení prací prováděných hornickým způsobem, tj. hloubení … Pokračovat ve čtení
- Bratislava žádá o dotaci na nákup 10 obousměrných tramvají Škoda. Jeden vůz vyjde na 3,9 milionu eurDopravný podnik Bratislava (DPB) pokračuje v procesu obnovy vozového parku. Dopravce oficiálně podal žádost o nenávratný finanční příspěvek v rámci Programu Slovensko. Cílem je získat finanční prostředky na nákup deseti nových obousměrných … Pokračovat ve čtení


