Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.
Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a DVe středu 18. prosince uplynul termín pro podání žádostí zájemců o účast v zadávacím řízení na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra. DPP obdržel závazné … Pokračovat ve čtení
- Ostravský terminál Náměstí Republiky projde modernizacíPřípravy revitalizace důležitého ostravského dopravního uzlu náměstí Republiky finalizují. Projekt přinese změny a zlepšení pro všechny cestující. Společně se zlepšením prostředí se zvýší také kvalita tramvajové dopravy, redukce kolejí na dvě a … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (187) → Městská doprava v NorimberkuAutomatické metro, rušení a obnovování tramvajových tratí, elektrobusy, muzeum MHD, metrem na letiště a posilování tramvajového provozu na současné infrastruktuře. O městské dopravě v Norimberku mluvil Miloš Keller s Ondřejem Matějem Hrubešem. Dopravní … Pokračovat ve čtení
- Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác, obě budou od 6. ledna uzavřenyDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje s přípravnými pracemi na kompletní modernizaci stanic metra Českomoravská a Pankrác. Rekonstrukce obou stanic začne ve stejný den. Z tohoto důvodu budou od pondělí 6. ledna 2025 … Pokračovat ve čtení
- Začátkem nového roku bude MHD Vlašim integrována do systému PIDOd 1. ledna 2025 dochází k integraci MHD Vlašim do systému PID. Současná linka 206001 Vlašim, Hrazená Lhota – Vlašim, záv. bude zrušena a nahrazena linkou PID 841, která navíc nově obslouží … Pokračovat ve čtení