Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Podcast Dopravní 6 (68) → Zakleté zastávky Poslechněte si další epizodu podcastu Dopravní 6, který se zaměřuje na dopravu v městské části Praha 6. Témata: Zastávka Bílá Hora pro linku 164 směr PetřinyZastávka Kalinův mlýn pro linku 116 směr … Pokračovat ve čtení
- Vídeň buduje moderní terminál pro dálkové autobusyV rakouské metropoli začala výstavba moderního autobusového nádraží s bezbariérovým a udržitelným konceptem, snadnou dopravní dostupností i přilehlým hotelem. Rozsáhlý investiční projekt by měl být hotový v roce 2029. Více pohodlí pro cestující, moderní … Pokračovat ve čtení
- Pražská strojírna dodala tramvajové výhybky do německého Berlína a HannoveruPražská strojírna dokončila dvě významné zakázky pro dva německé dopravní podniky. Berlín převzal celkem 6 blokových výměn, zatímco v Hannoveru byly instalovány dvě nové výhybky pro rekonstrukci tramvajové trati na Haltenhoffstraße. Obě … Pokračovat ve čtení
- 35 nových trolejbusů už je v BudějovicíchUž za několik dní budete trolejbusy Škoda 33Tr potkávat v českobudějovickém provozu ještě častěji. K dříve dodaným 14 vozidlům totiž Dopravní podnik města České Budějovice už má k dispozici i zbývajících 21 trolejbusů, které z Plzně … Pokračovat ve čtení
- Moskva zavádí novou kategorii tramvajových linek s označením „diametr“Moskva zveřejnila první čísla ze svého nového projektu, kterým se snaží povýšit tramvajovou dopravu na úroveň páteřního systému. Linka T1, označovaná jako „Moskevský tramvajový diametr“, spojila čtvrť Metrogorodok se stanicí metra Univerzita. … Pokračovat ve čtení


