Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.
Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- České dráhy kupují deset lokomotiv VectronČeské dráhy kupují od leasingové společnosti RSL deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v letošním roce postupně přebírat do svého majetku. V provozu budou na všech obvyklých výkonech společně s ostatními lokomotivami Siemens … Pokračovat ve čtení
- DHL ukončilo financování linky 354 a zavedlo vlastní svozové linky A až DLinka 354, která propojuje oblast Černý Most s Horními Počernicemi a slouží k obsluze několika obcí a logistických areálů včetně skladů DHL, prošla nedávnými změnami. V minulosti, když byla větší poptávka, linka … Pokračovat ve čtení
- Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrůLime za sebou má rekordní rok. Koloběžky a kola Lime v Praze loni najely téměř 3 miliony kilometrů. Od začátku působení společnosti v hlavním městě tak Lime nabídl alternativu k více než 800 tisícům potenciálních … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (176) → Miroslav Řezníček, zákaznická péče FlixbusVystudoval dějiny umění, působil jako manažer vlakové soupravy a nyní se věnuje zákaznické péči v autobusové dopravě. Hostem Dopravního podcastu je Miroslav Řezníček, senior operations manager ve Flixbusu.Jak probíhá nákup jízdenek a … Pokračovat ve čtení
- Podcast dopravní 6 (30) → Ceny parkování v Evropě, budoucnost nádraží a dopravní historieCeny parkování v Evropě, optimalizace zimního úklidu, cyklostojany, nové podchody u modernizované trati Veleslavín – Ruzyně, budoucnost výpravních budov na železnici a komentované jízd na téma dopravní historie. Zajímá vás dopravní dění … Pokračovat ve čtení