Cestující z linky 140 přišli o kapacitní autobusy, ROPID je převedl na linku 188

Superprázdninové jízdní řády způsobují problémy plánovačům na ROPIDu. Nový standardizovaný interval 20 minut se nehodí na všechny autobusové linky a tak vznikají paskvily.

Zatímco některé linky ROPID omezil v pracovních dnech (dopoledne a večer) a o víkendu celodenně na interval 20 minut, jiné linky zůstaly na obvyklém intervalu 15 minut. Jaký byl zvolen klíč těžko usuzovat, protože rozdíly vznikly u tzv. metrolinek, kde byl interval jednotný.

Zatímco například linka 195 byla intervalově omezena v oblasti Starých Letňan, kde bylo naopak slíbeno už několikrát posílení provozu, na lince 140 přes Tupolevovu do Čakovic zůstal interval 15 minut. O víkendech se ale nově objevují na lince 140 standardní dvanáctimetrové vozy, místo kloubových. Interval tedy zůstal, ale kapacita na lince byla omezena.

Připomíná to situaci, kdy Ropid u dopravního podniku objednával tramvajová sóla místo souprav pro zachování kratšího intervalu. Někdo by mohl očekávat, že nasazením standardních autobusů na lince 140 vznikne úspora, ale kdepak. „Tato úprava negeneruje žádnou úsporu, neboť tyto kloubové autobusy byly naopak o víkendech nasazeny na linku 188,“ sdělil pro MHD86.cz tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal. To jen linka 188 je z nějakého důvodu „prioritnější“.

Sám Ropid přiznává, že by rád zavedl interval 20 minut i na lince 140, ale k tomuto kroku nepřistoupil z důvodu prokladu s linkou 136. Proklad mezi linkami 136 a 140 sice funguje, ale pouze intervalově. Kapacita spojů jednotlivých linek je totiž rozdílná. Na společném úseku obou linek se střídá standardní autobus s kloubovým autobusem. Přitom příliv cestujících na zastávky je konstantní.

Opět se ukazuje, že čím více výjimek ze základního intervalu vzniká, tím hůře se ROPIDu sestavuje smysluplný interval na trasách.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou