Kde jsou slíbené „doklimatizované“ tramvaje Škoda 15T? Měly vyjet letos

„První doklimatizované tramvaje by měly být zařazeny do provozu o letních prázdninách příštího roku,“ znělo v tiskové zprávě Dopravního podniku hl. m. Prahy, kterou vydal v listopadu 2019. Teď máme červenec 2020, teploty přes 30 stupňů a zatím nevyjela žádná tramvaj, ve které by byla od té doby nově doinstalovaná slíbená klimatizace.

Přitom to vypadalo na podzim minulého roku nadějně. „Doklimatizace by se měla provádět ve vozovnách DPP na Pankráci a ve Vokovicích, které jsou pro to technicky vybaveny. Přestavba jedné tramvaje zabere zhruba jeden týden, vzhledem k provozním možnostem DPP jich lze doklimatizovat maximálně osm měsíčně,“ uvádí tisková zpráva DPP. Cena za doklimatizování jednoho vozu měla být lehce přes 3 mil. korun.

Realita je však taková, že Pražané se musí v těchto dnech nepříjemně potit v prostředcích MHD a to především v tramvajích. Klimatizaci má totiž jen 127 vozů Škoda 15T. Dalších 123 vozů stejného typu je bez klimatizace stejně, jako většinový zbytek vozového parku. V těchto dnech si s radostí propocený cestují čte zprávy o tom, jak se bude navíc zdražovat jízdné a předplatní kupóny. Jenže zvýšení kvality cestování se nekoná a ani není předpokládáno. Kdyby alespoň bylo důvodem pro zdražení například dovybavení všech tramvají Škoda 14T a 15T klimatizací, dalo by se k návrhu na zdražení jízdného přistupovat s větším pochopením.

Paradoxem se může brzy stát, že cestování autobusy bude komfortnější, než jízda tramvají. Proč? Počet klimatizovaných autobusů v Praze každým rokem roste. Dokonce i řidiči autobusů už se učí jí zapínat, i když to vždy pár měsíců z jara trvá. Navíc nákup nových autobusů probíhá pravidelněji a častěji, než nákup tramvají. Tedy se může za nedlouho stát, že zatímco každý autobus bude mít klimatizaci pro cestující, tramvaje nikoliv.

V tomto ohledu se nelze divit například některým obyvatelům Bohnic, Libuše, či Dědiny, že raději chtějí zachovat autobusy, místo zavedení tramvají.

S tramvajemi Škoda 15T se počítá minimálně do roku 2050. To je ještě minimálně 30 let provozu. (Nehledě na nesmrtelné vozy řady T3, které budou jezdit minimálně stejně dlouho). Představa, že v jinak moderních tramvajích Škoda 15T nebude doinstalovaná klimatizace je šílená a zapáchající. Zapáchající potem cestujících.

Ale snad má celý projekt „pouze“ skluz. Uvidíme, co na zaslaný dotaz sdělí pražský dopravní podnik.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.