Každý Pražan platí přes 12 tisíc za provoz MHD, aniž by měl zakoupený kupón

Radní hlavní města Prahy a někteří pracovníci ROPIDu a DPP se snaží prezentovat, jak mají Pražané levnou městskou dopravu. Argumentují, že předplatní kupóny za 3650 Kč jsou podhodnocené a je potřeba zdražit. Alespoň o 365 korun. Jenže nějak zapomínají říkat, že každý Pražan v loňském roce zaplatil za MHD přes 12 tisíc korun a to aniž by si koupil jízdenku či předplatní kupón.

Pražan, který MHD nepoužívá, zaplatí solidárně z daní přes 12 tisíc na provoz metra, tramvají, autobusů. Pražan, který MHD používá a koupí si roční kupón, zaplatí za městskou dopravu přes 12 tisíc z daní, plus 3 650 Kč za kupón. Celkem přes 16 tisíc korun.

Kupón + daně = 16 tisíc ročně

Jak je to možné? V roce 2019 byly náklady na provoz Pražské integrované dopravy 21 miliard korun. Z toho 78,3% částky dotuje podle ročenky TSK hlavní město Praha a město tyto peníze získává na základě vybraných daní od Pražanů. Vychází to na 16,4 miliardy v roce 2019. Když k tomu vezmeme v potaz, že Praha má 1 324 277 obyvatel a celkové náklady rozpočítáme na každého Pražana, vyjde částka 12 384 Kč na osobu (bez ohledu na to, zda jezdí MHD, zda je to dospělí pracující člověk, nebo čerstvě narozené miminko). Ještě můžeme připočítat dotaci státu 1,1% na provoz MHD v Praze. V tomto případě po rozpočítání na hlavu to vychází na 174 Kč, které člověk zaplatil na daních, aby se z nich zaplatila pražská MHD.

K částkám 12 384 Kč a 174 Kč je potřeba připočítat ještě jízdné, které Pražané musí platit, pokud chtějí používat MHD. V případě dospělého člověka 3 650 Kč ročně. A tím se dostáváme na částku 16 208 korun. Ano, jsou to zjednodušené výpočty, ale ukazují, že pražská MHD není tak levná, jak je snaha jí prezentovat.

A teď otázka. Zdražení jízdného o 365 Kč? Má takové zdražení vůbec smysl a bude mít nějaký reálný dopad na zvýšení kvality MHD oproti roku 2020? Či o kolik tisíc korun se navíc do systému „dosype“ z vybraných daní Pražanů? Jaká bude finální částka, kterou „Pražan“ za provoz MHD v roce 2021 zaplatí?

Obecně nejsem proti zdražení, ale když zdražit, tak garantovat Pražanům návrat provozních výkonů MHD na úroveň roků 2018-2019 a zrealizovat další krok pro komfortní cestování. Začít to může doklimatizováním tramvají Škoda 14T a 15T, zavedením expresních tunelbusů a dalších opatřeních, která zrychlí cestování pražskou hromadnou dopravou. Nemělo by se zapomenout ani nad dohledovou službou v prostředcích MHD, která bude dle přepravních podmínek vykazovat z přepravy závadové osoby, například osoby silně zapáchající a znečišťující vozidla.

Za kvalitní, komfortní a rychlou MHD si klidně připlatím.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.